Egy 23 éves gép nem hangzik túl fiatalnak, főleg nem egy luxus szolgáltatásokat nyújtó légitársaságnál. Márpedig a Sólyom Airlines ilyenekkel tervezi az indulást. Lendüljünk túl azon, hogy hányan vagyunk tisztába azzal, milyen idős repülőgépeken ülünk (nekem például elképzelésem sincs), és nézzünk meg milyen öreg gépekkel röpködnek a világ nagyhatalmai.
Petrány Máté ugyanis a Jalopnik-olvasók segítségével összeszedte a tíz leghosszabb ideje aktív katonai járművet. A listát vitorlások vezetik, de felbukkannak rajta harmincas-negyvenes években készült roppant hadihajók perui és brazil zászlók alatt, Paraguayban használt 41-ben gyártott tankok és más csodák.
Szóval pompás lista, de minket persze a repülőgépek érdekelnek róla. Nem az a meglepő, hogy Észak-Koreában, Tanzániában és Mexikóban 60-70-80 éves gépek állnak még csatasorban (na jó, azért ez is meglepő), hanem az, hogy az amerikaiak és az oroszok is üzemben tartanak matuzsálemeket.
A szovjet légierő csodája a Tupolev Tu-95 nukleáris csapásmérő, melyet 1952-ben kezdtek gyártani. 1994-ben álltak csak le a gyártással és terveik szerint 2040-ig tartják bevetésre készen őket. Köztük egy 1956-ban készült darabot.
Az amerikai légierő válasza a Boeing B-52 Stratofortress volt. Egy 1952-ben gyártott darabot ma is készenlétben tartanak. Sőt készenlétben akarnak tartani egészen – mit ad Isten – 2040-ig.
Szóval akár hetven-nyolcvan éves gépek is működhetnek a minőségre igen csak adó USAF-nál.
Na persze nagy következtetéseket nem akarok – nem is tudnék – levonni. Hiszen egészen más egy nukleáris töltetet hordozó bombázó – amit szinte soha nem használnak, viszont egy sereg ember lehet felelős a megfelelő állapotárért -, mint egy napi rutin szerint működő utasszállító. Még akkor is, ha mindkettő Boeing.
Valójában csak nagyon szerettem volna posztolni ezekről a klassz régi gépekrről.
[Photo Credit: AP Images (Tupoljev és nyitókép), Getty Images (Boeing)]