Kúrós mulatós, vicces reklámok, halott Vágó István, megbuggyanó Kálmán Olga: íme a Cink legnépszerűbb írásai, bőséges áltudományos kommentárral.
Fantasztikus áltudományos és médiatörténeti következtetéseket lehet levonni, ha az ember végignézi a Cink 2013 januárjától mostanáig tartó történetének legsikeresebb cikkeit. És ha valami sosem állt tőlünk távol, akkor az az alaptalan okoskodás!
A listából is kikövetkeztethető, hogy lapunk eddigi története három, markánsan elkülönülő szakaszra osztható:
- amikor a facebookos megosztásra kacsintgató minimálposztokkal voltunk népszerűek (2013)
- amikor mindenféle posztokkal voltunk népszerűek (2014)
- amikor egyáltalán semmivel nem voltunk népszerűek (2015)
A lista prímán illusztrálja, hogy a Facebook az évek során hogyan változtatta meg a senki által pontosan nem ismert Alapalgoritmusát, hogy a kiposztolt anyagok egyre kisebb arányban jelenjenek meg egy oldal követőinek privát falain. Emiatt van, hogy a 2013-ben még garantált tömegsikert jelentő, vicces reklámklipeket bemutató posztok későbbi dátummal már teljesen eltűntek.
Az is kiválóan látszik, hogy mekkorát tévednek azok, akik a magyar online sajtót azzal vádolják, hogy a veszett kattintáshajsza miatt a hazai újságírást szenvedélyes-köpködős publicisztikák áradatává korcsosították. Mi ugyanis tényleg jó sok publicisztikát írtunk, néha irtó szenvedélyesen, amiket szerettek is az olvasók. De messze nem annyira, hogy ilyen műfajú írás bekerülhessen a Top 20-ba.
A mi sokezer poszt publikálásából leszűrt tapasztalatunk az, hogy pusztán vélemények tolásával – legyenek azok viccesek, hisztisek, drámaiak vagy megfontoltak – átütően népszerű sosem lehetsz. Jó ötletből született kreatív cikkel, komolyabb anyaggal, originális saját információval vagy jól megválasztott és találó szöveggel továbbadott szórakoztató kis csemegeanyaggal annál inkább.
De ennyi elég az okoskodásból, jöjjön a lista, hátulról előre, hadd nőjön az izgalom!!
20.) Sikerült a mainstreambe emelni a hülyenévkérdést, amire 71 ezer bizonyítékom van
Megláttam az adható utónevek friss listáját, elámultam a rengeteg hülyenéven és nem volt kérdés, hogy ez tesztért kiált. Nemcsak én gondoltam így szerencsére! Így derül ki, hogy egy kis szekta szórakozása a fű alatt már a széles néptömegek hobbijává vált.
19.) Kálmán Olga olyan a netnek, mint a kisgyerek vagy kisállat a filmiparnak – 73 ezer kattintás igazolja
A mi lajhárháton lovagló, Star Wars-jelmezes kölyökmacskánk egyértelműen Kálmán Olga volt, mint alant is látható. Vagyis most még talán nem annyira egyértelmű, miért sztárolom ennyire, de meg fogod látni, hogy nem ez az utolsó jelenése a Húszas Listán!
18.) Érdekes, bár jelentéktelen és soha el nem terjedő találmány 78 ezer érdeklődővel
A 2010-es évek egyik Nagy Népszerű Netes Témája az érdekes, bár jelentéktelen és soha el nem terjedő találmányról szóló cikk, kötelező videóval és lehetőleg közösségi finanszírozással. Sőt ez már az Index korai korszakában is tuti csemegetéma volt. Jó látni, hogy a felesleges találmányok még mindig ennyire lázban tartanak titeket.
17.) Lásd a következőt, 83 ezren kérik!
Az indoklásba oltott minielemzés itt ugyanaz, mint a 16. helyezettnél, úgyhogy spórolok a tintával.
16.) A telefon az új pina – 90 ezer kattintás igazolja
“Hogyan lehet az, hogy bár az elképzelt Cink-olvasók többet fogdossák naponta a telefonjukat a szexpartnerüknél is, a toplistánkon alig akad mobilos poszt?” – tettem fel magamnak a kérdést e bejegyzés írása közben. “Hát úgy, hogy pöcsfejek voltunk és nem nagyon írtunk mobilos posztokat” – adtam meg magamnak a rezignált, de őszinte választ.
15.) Orbán “PI” Ráhel az olvasottság állócsillaga – 93 ezer olvasással
Ennek a posztnak a sikere nekem arról mesél, hogy a rosszmájúskodás is akkor szórakoztató igazán, ha nem csúszik át köpködésbe. Az Örököslány tréfás angolsággal megfogalmazott profilja nem a mi sztorink volt, és amelyik sajtótermék egyáltalán írt róla, az általában vére szájjal tette. Én is szemétkedtem, de nem acsarkodva, ezt hála istennek észre is vettétek és olvasátok rendesen.
14.) Világ + leg + reklámja = 96 ezer
Ez az utolsó a sorban a 20123 nyarán és őszén Zubreczki mester által kiposztolt és a Top20-ba bekerült reklámok közül, amik annyi PI-t hoztak, hogy valahogy csömört kaptunk tőlük és később egészen ritkán posztoltunk ilyesmit. Ja, tudom már: azt szerettük volna, ha önmagunkért, és nem a Facebook-megosztásokért szerettetek volna minket. A próbálkozás eredménye? Vége lett a Cinknek!
13.) Igazi kemény hír 97 ezerért
A Cink gawkeres korszakában az általam vágyottnál sajnos sokkal kevesebb volt az igazi saját exkluzív sztorink. Az egyik ilyen volt a Magyar Krónikáé, ami ezredszerre is igazolta, hogy a felhőtlen, háromsoros + viccesvideós szórakozás helyszínének is szívesebben választják az olvasók az olyan lapot, ahol előfordulnak hagyományos értelmben vett cikkek is.
12. A jó cím és ajánló varázsa 97 ezer nézőt hozott
A durva netes hír- és szórakoztatási versenyből alapvetően háromféle módon lehetséges kitűnni. Ha az ember exkluzív dolgot publikál, ha sokkal gyorsabb a többieknél, vagy ha ugyanazt jobban tálalja. Utóbbi jelenségre példa ez a darabunk. A témát nem mi írtuk meg először, hanem mindenki egyszerre posztolta ki. Tipikusan elveszhettünk volna a zajban, ha Klág Dávid nem ír egy tökéletes, vagyis egyszerre informatív és figyelemfelkeltő címet és egy azonos minőségű ajánlót hozzá.
11.) Megkergülő Kálmán Olga 103 ezer kattintásért
Ahhoz képest, hogy lépten nyomon olvasni értekezéseket arról, hogy a magyar fiatalok és poszt-fiatalok már egyáltalán nem néznek tévét, csak neteznek, a neten az egyik legstabilabban népszerű téma a tévé. Itthon is, de az anya-Gawkernél is. Indexes koromben is ezt tapasztaltam. A Cinken mindig is jól olvasták a tévés témájú posztokat, azon belül is a legjobban ezt a politika és média metszéspontjában döbbenten vergődő írást egy döbbenetesen kínos tévéinterjúról.
10.) A hatásvadászat igazából akkor kifizetődő, ha őszinte – könnyfolyó 120 ezer PI-ért
Viccből, hülyeségből, kiváncsiságból vagy froclizásból mi is jó párszor adtunk szándékosan megosztáscunamira játszó, PI-mágnesnek elkönyvelt címeket. Mint ebből a húszas listából is látható, pár ilyen is előfordult ugyan a legolvasottabb posztjaink között is, de messze nem ez volt a jellemző. A vicces az, hogy a talán legkulisszahasogatóbb címet – A reklám, amit mindenki megnéz a világon, aztán mindenki sír – pont teljesen őszintén, szinte véletlenül adtam, minden hátsó gondolat nélkül. Merthogy tényleg majdnem könnyeztem rajta. Itt derült ki, hogy pusztán vetíteni sosem elég, az őszinte szenvedély mindig szükséges az igazi sikerhez. Mivel a film tényleg olyan volt, amilyennek a címben lefestettem, rengetegen nézték meg nálunk.
9.) Veretes téma igen hatásos ajánlóval – 123 ezer kattintás
Ennek a bejegyzésemnek a sikere remekül illusztrálja azt, hogy néha mire képes egy hatásos cím egy olyan tömör és lázító ajánlóval, hogy “Egészen megdöbbentő: gyakorlatilag betiltják a magánórákat, a privát nyelvtanítást, de a kis nyelviskolákat is. Ez durvább csapás lesz Magyarországnak, mint az összes eddigi Fidesz-húzás.” Még akkor is, ha a téma nem laza, hanem oktatáspolitikai.
8.) Kanos fideszes nagykutya + kanos tévés nő + Széles Energiacella Gábor = 124 ezer kattintás
Nem hiszem, hogy lett volna dolog, ami többet találgattak volna a magyarok 2014 nyarán, mint hogy kivel utazgatott titokban kétszemélyes luxusútjain a Rendszer Második Embere. Nem is csoda, hogy sokan olvasták ezt a posztot, hogy ennyire sokan, az talán annak köszönhető, hogy fideszes ócsárolt benne fideszest, ami mindig megdobja az élvezetet.
7.) Vágó István akkor is nagy téma, ha mégcsak meg sem hal – 133 ezer olvasó
Ez az egyik legtitokzatosabb megasiker. Oké, hogy az olvasóink mindig is szerették a netes jelenségekkel foglalkozó bejegyzéseket. Na de egy olyat, ami arról szólt, hogy abszolúte álhír Vágó halála? Pedig a címe sem volt becsapós. És mégis. De ha nem lennének ilyen, teljesen meglepetéseünkre befutó posztok, öntelt módon még azt hihetnénk, hogy bármit is értünk abból, mi miért történik az interneten.
6.) Lelőtt rabló – 138 ezer néző
Vérszomjasak lennének a Cink olvasói? Általában nem, sőt kifejezetten gyakran írtatok negatív kommenteket, ha kicsit vérben tocsogósabb témáról posztotunk, de ez a motoros reality videó óriási siker lett lapunk vadul megosztásvezérelt korszakában.
5.) Még hogy egy zenei paródiavideó a kutyát sem érdekel a mai világban? – 139 ezer hallgató
Rohanó világunkban lehet posztot kamionsofőrösebben kezdeni annál, hogy “Ez a lány visszaadta a női parodistákba vetett hitem. Nem vagyok szexista, na meg vannak pompás vicces csaj énekesek, de”? Nem nagyon, de Dr PI, vagyis Zubreczki doktor + a facebookos megosztók ebből is megasikert faragtak.
4.) Veretes magaskulturális műalkotások listája egy veretes szerzőtől – 142 ezer néző
Hogy azért se legyen igaza a csak Mezzo tévét néző, a világ elbulvárosodásán aggódó operabarátoknak, a negyedik legolvasottabb anyagunk igazi elitista poszt volt, abból is szuperszubjektív. Gazda Albert sorolta fel, bőséges indoklással a kedvenc filmjeit. És mégis úgy dőlt a PI, mintha egy unikornis hátán lovagoló kommandós macska által elsütött pinaágyúből lőtték volna.
3.) Kreatívan vicces, esetleg viccesen kreatív reklám – 159 ezer néző
Zubreczki + pár sor + ötletes reklám = megasiker. A recept a háromból két dobogós helyet fialt, még szerencse, hogy nem volt gátmetszés a szerkesztőségben. Ez az Adobe-féle akció mondjuk tényleg vicces is volt.
Az eredeti poszt videóját időközben itt is törölték, a film itt nézhető meg külön:
2.) Kúrós mulatós dal egy híres kúros csajról – 162 ezer hallgató
Öreg motoros a pina az interneten, meg is melengette a szívemet, hogy még mindig ilyen szépen tartja magát. Hiába ágáltak a reklámosok és politikusok, hiába durrantak a sarkos vélemények és szörnyű viccek majdnem három éven át, az örökranglista másodikja és az én legolvasottabb posztom szintén egy “pár sor szöveg + videó” sémát követő minidarab rengeteg verbális pinázással.
A posztba linkelt videó már halott, de itt például meghallgatható:
1.) Beszaratós reklám – 196 ezer néző
A Cink történetének első évében egészen gyakran posztoltunk vicces vagy bizarr reklámokat. Az ötlet az volt, hogy így óriási közönséget érhetünk el, akik közül minden sokadik talán elkezd visszajárni. A facebookos megosztásoknak köszönhetően – ha az olvasottság a mérce – a reklámtéma tényleg elképesztően bejött. Így lehetett minden idők legolvasottabb cinkes posztja ez néhány szikár, de őszinte sor a később az Index által sztárigazolásként leszerződtetett Zubreczki Dávidtól.
Ez volt a 2013-15-ös toplista. Vagy lesz még ilyen, vagy soha többet, ez nemsokára kiderül!
(A lista adatait Kekinek köszönhetjük.)