Csapra fel! a neve, és lesz I. országos csapvízkóstoló verseny is. Egy helyettes államtitkár jelentette be, szóval nem kamu. Csakhogy ennek nincs a világon semmi értelme.
Nem arról van szó, hogy a csapvíz ne lenne jó, sőt, én például leginkább azt szoktam inni. És az sem propagandaszöveg, hogy Magyarországon finomabb a csapvíz, mint bárhol. De ettől még nem válik értelmesebbé egy ilyen kampány. Próbáltam logikusan megfejteni az okát. A leglogikusabb magyarázat talán az lenne, hogy növelni akarják a vízfogyasztást, hogy nőjön a vízszolgáltatók bevétele. Erre Fanokvagyunk mikroblogger ezt válaszolta:
Az értelmét nem nagyon értem. Egy átlagember naponta max 2 liter vizet tud meginni más folyadék helyett. Az évi 0,72 köbméter. Egy négytagú háztartás éves vízfogyasztása átlagban évi 100 köbméter. A vízműveknek a kampány árát nem hozza be, ha a csapvizet ivóvízfogyasztásra promózzák.
Körbekérdeztem az irodában, és nálunk is hasonló számok jöttek ki. A kétgyerekesek durván 10 köbméter körül fogyasztanak havonta, a párban élők 7-10-et. Vagyis durva becsléssel odajutunk, hogy ha egy négytagú család a kormányzat minden szavát megfogadja, és fejenként ledönt napi 2 liter csapvizet, akkor is maximum 2,5 százalékkal nőhet az éves vízfogyasztása.
Ez kevésnek tűnik ahhoz, hogy érdemes legyen belevágni, ráadásul ha nem ilyen mesterséges számokkal játszunk, akkor még optimális esetben is örülhetnek az egyszázalékos növekedésnek.
Akkor azért csinálják, hogy megroggyantsák az ásványvízipart? Első blikkre ennek több értelme lenne, már ha központilag akarnak kibabrálni valakivel, ami ettől a kormánytól természetes lépés lenne. A magyar ásványvízpiac durván évi egymilliárd litert jelent, vagyis mindenki megiszik évi átlag 100 litert. Ha így nézzük, széles tömegek átszoktatásával elméletileg jól ki lehetne cseszni a piac szereplőivel. Akik között több komoly multi is akad, Csakhogy a legnagyobb játékos a magyar Szentkirályi, ami ráadásul stratégiai szerződést is kötött a kormánnyal.
Talán a lakosság egészségét féltik? Nem valószínű, a fellelhető források szerint elméleti esetben ugyan okozhat gondot, ha valaki egyfajta ásványvízből rengeteget iszik, de alapvetően nincs különbség az ásvány- és a csapvízivók egészsége között.
Túl sok a kidobott műanyag palack, a kormány szíve pedig zöld, mint az L. Simon László földbirtokán dolgozó rabok arcszíne, és harcolni akar a hulladékhegyek ellen? Ne zárjuk ki, ez végül is egy lehetőség, de ha tényleg a szemét zavarja őket, ennél bonyolultabb kerülőúton nem is foghatnának a megoldáshoz.
Akkor elképzelhető, hogy pszichés oka van az egésznek, és a kampánnyal a legszegényebbek önbecsülését akarja növelni a kormányzat? Azt szeretnék, hogy akinek egy üveg ásványvízre se telik, az ne leszakadt proli tempónak élje meg a csapra bukást, hanem értékvezérelt, sőt egyenesen gourmet választásnak? Valljuk be, ennek azért nincs sok esélye. Bár én szívesen végignéznék egy Korszerűen, mezítláb! vagy egy Csak másnaponta eszem, mint a szupermodellek! című kampányt is.
Akkor mi marad? Hát a nagy klasszikus, vagyis hogy az ilyen kampányok közben ki lehet szórni egy taliga pénzt a panoknak. Ha van jobb tipped, ne tartsd magadban!
Itt a közlemény a végére, amiben a remek akciót bejelentették:
Országos kampány indul a csapvíz-fogyasztás népszerűsítéséért
A csapvíz fogyasztása nemcsak egészséges, hanem környezettudatos viselkedést is mutat – jelentette ki Koszorús László fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár a Csapra Fel! kampány indulása alkalmából 2014. december 2-án, Budapesten. Az öt nagy regionális víziközmű-szolgáltató által indított országos figyelemfelhívó akció célja, hogy ösztönözze a magyar lakosság csapvíz fogyasztását.
A tudatos fogyasztóvá válás folyamatának fontos része, hogy egyre nagyobb figyelmet fordítunk a megvásárolt termékek eredetére, összetételére, származására. A jó minőségű, egészséges magyar termékeket keressük az üzletekben is, a legfontosabbak egyike azonban házhoz jön. Magyarország kivételes adottságainak köszönhetően abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy friss, egészséges vízhez juthatunk, ha otthon megnyitjuk a csapot – mondta Koszorús László.
A csapvíz az a termék, amit a legtöbben fogyasztunk, mégis annyira természetesnek vesszük, hogy fel sem mérjük valós értékét. A Nemzeti Fejlesztés Minisztérium ezért is támogatja az öt regionális víziközmű-szolgáltató kezdeményezését – hangsúlyozta a helyettes államtitkár.
Koszorús László arra is felhívta a figyelmet, hogy szervezett tevékenységre és számos ember közreműködésére van szükség ahhoz, hogy a csapvíz mindenki otthonába eljusson: „A víziközmű cégeknél nap mint nap számos kolléga dolgozik azért, hogy magas színvonalú, fogyasztóbarát szolgáltatást nyújtson, melynek középpontjában az elégedett felhasználó áll."
A szemléletformáló kampány szervezője a Dunántúli Regionális Vízmű Zártkörűen Működő Részvénytársaság (DRV Zrt.), a DMRV Duna Menti Regionális Vízmű Zártkörűen Működő Részvénytársaság (DMRV Zrt.), az Északdunántúli Vízmű Zrt (ÉDV Zrt.), az ÉRV. Északmagyarországi Regionális Vízművek Zártkörűen Működő Részvénytársaság (ÉRV. Zrt.) és a Tiszamenti Regionális Vízművek Zártkörűen működő Részvénytársaság (TRV Zrt.).
A Csapra Fel! kampány többféle eszközzel igyekszik eljuttatni a lakossághoz üzeneteit. Az I. Országos Csapvíz-kóstoló Versenyen az öt állami regionális víziközmű-szolgáltató kiválasztott vízbázisaiból származó, 15 féle vizet kóstolhatják meg az érdeklődők. A legjobb ízű vizet szavazással választják ki. A nyertes palackjának címkéjét egy országos pályázat keretében diákok tervezhetik majd meg.
Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Kommunikációs Főosztály
Budapest, 2014. december 2.