Még mindig nem csitulnak a Grammy-díjkiosztó utáni viták, a tűzre csak olaj volt Kanye West kitörése. De vannak kész válaszok is.
Még mindig nem csitulnak a Grammy-díjkiosztó utáni viták, a tűzre csak olaj volt Kanye West kitörése. De vannak kész válaszok is.
Ki az a Beck?
Forrnak az indulatok, hogy győzhette le Beyoncét a legjobb album kategóriában egy 44 éves énekes, aki már jó tizenöt éve nincs igazán előtérben. Ráadásul Beyoncé lemezéből a többszörösét adták el annak, amennyi a Morning Phase-ből elfogyott.
Természetesen fel is teszik páran a kérdést a Twitteren, hogy ki az a Beck, bár sajnos ebből a műfajból az Arcade Fire sokkal viccesebb volt (úristen, annak már négy éve!).
Tehát hogyan győzhette le Beyoncét?
A Buzzfeed öt indokot is felhozott Beck mellett egy rendkívül népszerű posztban, melybe a mai popzenével kapcsolatos diskurzus összes demagógiáját belesűrítette ("Nem is Beyoncé írja a számait!", "Beyoncé nem játszik egy hangszeren sem!" stb.), viszont Kanye West orrát mindig vicces beleverni a saját hülyeségébe, és itt ő dobálózott az "artistry" (kb. művészi teljesítmény) kifejezéssel. (Erre hivatkozva szólította fel Becket, hogy adja oda a díját Beyoncénak.)
A két összehasonlítás azt mutatja, hány dalszerző dolgozott Beyoncé és Beck lemezén, illetve hány hangszeren játszottak ők maguk. Nyilván nem ez a fokmérője annak, hogy mennyire jó egy produkció, meg ettől még Beyoncé nem lesz Britney, akinek tényleg minimális ráhatása van csak a saját lemezeire. De ha úgy lenne, akkor mi van? Elvis Presley-n se kéri számon senki a fentieket, és mégis el szokás ismerni.
Ezzel együtt ha már egyszer Kanye West bedobta a csodafegyvert, a művészi teljesítményt, legalábbis vicces ez a két fenti összehasonlítás. A cikk további érvei Beck mellett:
- jobbak a szövegei
- már akkor érdemelt volna egy Grammyt, amikor Beyoncé csak 15 éves volt
- egyszer megdobta Thurston Moore-t egy cipővel
És még egy lehetséges indok
Végül a Crazy Days and Nights blog szellőztetett meg egy infót arról, hogy a nevén nem nevezett Beck a szcientológusok és a Grammy-bizottság közötti háttéralku eredménye. Minderre azért volt szükség, mert január végén mutatták be a Going Clear című dokumentumfilmet, amely lerántja a leplet az egyház üzelmeiről, a szektának pedig kellett valami pozitív fejlemény, ami némiképp ellensúlyozza a film okozta károkat. (Aki nem tudná: Beck szcientológus.)
Végül pedig adjunk helyet annak a véleménynek is, amely hozzám a legközelebb áll:
mégis, kit érdekel a Grammy?
[címlapkép: Getty]