Spartacusként fordultak a Google videómegosztója ellen a magyar videósok. Felületes problémakezelés, a pénzszerzés ellehetetlenítése, tudatos népbutítás? Ebből elég!
2012 március óta már magyar ember is fejheti az internetes videótehenet. Bárki milliomos lehet, miközben egyetlenegy dolgot készít: videókat.
– *kopp-kopp*
– Igen?
– Itt van már a lom?
– Milyen lom?
– Az amerikai álom.
– Nincs.
Természetesen senki nem lesz milliomos Magyarországon YouTube videókkal, és nem feltétlenül csak a kis pálya, kis foci helyzet miatt. A ma kikerült videók alapján a Google módszeresen lehetetlenít el olyan magyar videósokat, akiknek munkáit több tízezer néző figyeli folyamatosan.
NÉZETTSÉG = PÉNZ?!
A nézettség önmagában nem jelent bevételt. A YouTube reklámokat pakol a videó mellé, alá, elé. Ezek vagy felbukkanó és kiikszelhető hirdetések, vagy a videó elején található néhány másodperces reklámok, amin a néző általában túlléphet. A feltöltőnél akkor kezdenek el gyűlni a centek, amikor valaki végig is nézi a hirdetést, esetleg rákattint a pop-up reklámokra. A sok kis apró bevételből egyszer csak összegyűlik az előre meghatározott (70 eurós vagy 100 dolláros) küszöbösszeg, ami ezután utalásra kerül (a feltöltő természetesen a reklámbevétel töredékét kapja így). Már ha a Google semmi kivetnivalót nem talál a feltöltött tartalmakban. Itt kezdődnek a problémák.
MILYEN PROBLÉMÁK?
Az anti-YouTube nap, internetes demonstráció résztvevői: a RosszPcJátékokkal népszerűvé vált, jelenleg Játékpartizán néven videózó, a Filmbarátok podcastért is felelős Freddy D, az elsősorban színvonaltalan magyar filmes és tévés produkciók kritikáival foglalkozó Videómánia atyja, a hivatásosan is filmező Dancsó Péter, a népszerű Antifaces videókat készítő KENYtheONE és a gameplay videókat gyártó BenyoBoy.
Dancsó, videójában több fronton is kritizálja a Google csapatát, akik olyan videók alapján vonták meg tőle teljes mértékben a pénzszerzés lehetőségét, amelyekben semmilyen szerzői jogsértés nem történt, teljes mértékben saját tartalomból álltak. A zenétől a hangeffekteken át a képekig.
Még ha távoli álom is, hogy valaki szórakoztató videók gyártásából tudjon megélni Magyarországon, egy kis mellékes jól jöhet. Az ember belemegy az üzletbe, majd sorra kapja a pofonokat, magyarázat nélkül. A majdnem 80.000 feliratkozóval rendelkező FreddyD-nek már korábban is akadt konfliktusa a Google-lel, konkrétan a Google AdSense programmal, ami a weboldalon elhelyezett reklámok utáni kattintások fejében ígér bevételt. Amikor kifizetésre került sor, a cég jelezte, hogy nem tisztességes módon jött össze a kvóta, nem fognak fizetni. A reklámok után járó összeg ment vissza az ügyfelekhez, tájékoztatást nem adtak, egyedül egy általános e-mail érkezett, bármiféle további kontakt vagy fellebbezési lehetőség nélkül. Ezzel a feltételezett csalással a YouTube-os pénzszerzés sorsa is megpecsételődött. A magyar YouTube-nagykövettel való konzultáció után végre sikerült elérni, hogy a tengeren túlon is megvizsgálják az ügyet. Meg is érkezett a korántsem kielégítő válasz: az Adsense-fiók adatainak alapos ellenőrzése után sincs lehetőség a letiltott fiók visszaállítására.
A zavaros jogi szűrések egészen abszurd helyzeteket is eredményeztek. BenyoBoy videójából kiderül, hogy zenész ismerősének munkáját gond nélkül használta fel egy idegen, majd amikor ezt saját videójával akarta tenni, a YouTube azonnal lecsapott.
MOST AKKOR MI VAN?
Dühösen teszi fel a kérdést az ember, amíg olyan amerikai videósok, mint például Ray William Johnson, abból gazdagodott meg, hogy mások népszerű videóit periodikusan, egy csokorba szedte. Van akinek lehet, és van akinek nem?
Lehetséges jogsértés nélkül felhasználni szerzői jog által védett művet? – teszi fel a kérdést a szerzői jogokról szóló monstrum.
Fontos megjegyezni, hogy videód ellen akkor is beadhatnak keresetet a szerzői jog megsértése miatt, ha…
- Feltüntetted a szerzői jog tulajdonosát
- Nem tettél szert bevételre a jogsértő videó után
- Láttál hasonló videókat a YouTube-on
- Megvásároltad a tartalmat az iTuneson, CD-n vagy DVD-n
- Saját magad rögzítetted a tartalmat a tévéből, moziban vagy a rádióból
- Kijelented, hogy „nem szándékoztad megsérteni a szerzői jogot”
Emellett – kritikák és kommentárok esetében- az Egyesült Államokban működő "méltányos használat" elve alapján, minden azon múlik, az eredeti művek tulajdonosának van-e kedve bíróságra menni, mert oké, hogy kritika, kommentár, paródia vagy oktatófilm készül az eredeti alkotás akár egy félpercnyi részletéből is, ez is sértheti a méltányosság elvét. Erősen nehezíti a helyzetet, ha az ember pénzt is kíván keresni ezekkel a kritikákkal, kommentárokkal, paródiákkal és oktatófilmekkel. A YouTube és a Google biztonsági játékosok, próbálnak teljes mértékben kimaradni a jogi párbajokból. Ha bejelentés érkezik, azonnal eltávolítanak, majd a felekre hagyják a tárgyalást. Rá is álltak a megelőzésre, amit várost letaroló Godzillaként végeznek. Nem merülnek el a napi szinten, tízévnyi hosszúságú feltöltött videók tartalmában.
Az összefogó videósok tapasztalataiból is süt, hogy a kisember nagyon nehezen tud csak szembeszállni egy ilyen cégóriással, akinek – úgy tűnik – nem az az elsődleges érdeke, hogy minden kisember boldogan labdába rúghasson, és a kis országban nagyon népszerű blogok sem tartoznak a kiemelt és megbecsült üzleti partnerek csoportjába.