A gyakorlatban is az lett, amit két hete megírtunk: a hatóságok úgy értelmezik a lex Mahir miatti plakátelhelyezési tilalmat villanyoszlopokon és utak mellett, hogy ezeken a helyeken senki sem reklámozhat. Senki, kivéve a fideszes önkormányzatokat és magát a Fidesz-kormányt, ők viszont bárhol, bármennyit.
Kicsinyes eszközökkel, a törvények nyíltan kreatív értelmezésével akarnak még több előnyt szerezni a kampányban a kormánypártok.
A korábban Simicska Lajos reklámpiaci befekető kedvéért, illetve az ESMA plakátcég ellehetelenítése végett megszavazott lex Mahirt pár hete kormányrendelettel egészítették ki, ami a választási plakátok lehetséges elhelyezését taglalja. (Maga a törvény azért tiltotta meg a reklámozást villanyoszlopokon, mert ott erős pozíciói voltak a Simicska-Mahir-konkurens ESMA-nak.) Több jogvédő szervezet tiltakozott az új kormányrendelet ellen, mert a kampány törvénytelen szűkítésének tartották a dolgot. A nyílt levelükben már megpendítették a legdurvábbat, miszerint a tiltás szerintük ráadásul nem vonatkozik a kormány önreklámjaira.
Most a gyakorlatban mutatja meg a Kreatív cikke, hogyan is történik mindez. A sztori helyszíne Salgótarján, ahol a Múzeum tér átadásakor a villanyoszlopokra olyan tájékoztató plakátokat helyeztek ki, amiken ráadásul a Fidesz arculati elemei jelentek meg. (Az önkormányzat is fideszes a településen.)
A Kreatív állásfoglalást kért a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumtól. A tárca jogértelmezése szerint az önkormányzati és állami tájékoztatók nem számítanak kampányhirdetésnek, így kitehetők.
De mi van a ténnyel, hogy villanyoszlopon találhatók a plakátok, ahová semmiféle hirdetmény nem tehető ki? Az erre adott tárcaválasz a legijesztőbb, mert az derül ki belőle, hogy a magyar igazságügyi minisztérium egész egyszerűen letojja, mit ír a hatályos törvény. Ezt felelték ugyanis a Kreatívnak:
„…a fentebb ismertetett közlekedésbiztonsági célú szabályoknak a gépjármű-közlekedéssel összefüggésben kell érvényesülniük, így nyilvánvalóan nem vonatkoznak egy olyan közterületre, amelyen nincs gépjármű-közlekedés. Ilyen lehet például egy épületekkel határolt, díszburkolatos köztér, amely kizárólag a gyalogos közlekedés számára nyitott".
De ez butaság, hazugság vagy cinizmus, ahogy tetszik, hiszen a törvény elég világosan fogalmaz ebben:
„Jogellenes azon reklám célú berendezés a kihelyezés időpontjától függetlenül, amely közvilágítási-, villany- és telefonoszlopon került elhelyezésre, tekintet nélkül azok közúthoz viszonyított helyzetére."
Hát pont ennyit ér, ha valamit Magyarországon beleírnak egy törvénybe.