Este óta nézegetem, nekem így elsőre erőtlennek tűnik a BKK logópályázatának nyertes kollekciója. A számok és színek rendszere pedig tök zavarosnak.
Este óta nézegetem, nekem így elsőre erőtlennek tűnik a BKK logópályázatának nyertes kollekciója. A számok és színek rendszere pedig tök zavarosnak.
Körbe zárt betűalapú logóból ennél sokkal markánsabbat, vizuálisan erősebbet, a környezetétől elütőbben is el tudok képzelni. Nem arról van szó, hogy csúnya lenne a Hidden Characters hármasának – metró, HÉV, dunai kishajó – bármelyike. De egy tömegközlekedési logónak nem az a funkciója, hogy monitoron jól mutasson, hanem az, hogy egy nyüzsgő, zsúfolt téren vagy aluljáróban egy szempillantás töredéke alatt eligazítson, hogy hol találom a metrót vagy a HÉV-et. Ebből a szempontból a hármas egyik tagját sem érzem megggyőzőnek. A legkevésbé a HÉV-emblémát, mert az ráadásul kifejezetten hasonlít egy béna iránymutató nyílra, vagyis éles helyzetben direkt megtévesztő is lehet. De az összesre igaz, hogy nem elég egyszer rájuk pillantani. Talán a párhuzamos vonalakból álló,, mindegyiken végigvonuló dizájnelem miatt.
Amit a legkevésbé értek az egészből, az az, hogy minden logóból kapásból többféle készült, már most – vagy most még? – zűrzavarossá téve az egész rendszert.
Az Urbanistán talált, a Batthyányi téri eligazító táblákat bemutató grafikákon jól látszik a katyvasz. Mindegyik emlémából van fekete alapon fehér, illetve színes alapon fehér verzió, sőt a többi illusztráció alapján színes alapon fekete betűs is. A fekete alapon fehér logókhoz külön körben szám is jár. A Batthyány téri táblák tanúsága szerint ugyanabban a csomópontban ugyanazt a metróvonalat egyszer piros körben álló fehér M-mel, másszor fekete körben álló fehér M-mel plusz piros körben fehér számmal jelölik. Ez így nyilvánvalóan értelmetlen lenne. A logónak pont az a lényege, hogy mindig, minden körülmények között egyforma.
Én eleve nem vagyok biztos abban, hogy van értelme egyszerre használni szín- és számkódokat a metróvonalaknál. Ha egyszer a városban mindenki kék és piros metrónak, illetve Kisföldalattinak hívja a három vonalat, és élő ember nem használja az egyes-kettes-hármas megjelölést, akkor tök fölösleges túlbonyolítani az egészet.
Ugyanilyen zavaros dolog, hogy miért színkódolják HÉV-vonalakat, ha egyszer úgyis világos, hogy ezeknél senki se gondolja komolyan, hogy bárki is narancssárga, lila vagy halványrózsaszín HÉV-ként emlegesse őket, nem beszélve a sötétrózsaszín hajóról.
Az egykori Cinkes Zubreczki Dávid Urbanista-posztjából kiderül, hogy hiába nyert ez a sorozat, itt még változhatnak a dolgok. Szerinted milyen a felhozatal?