Kategóriák
konc

Régi idők mozija 10. – Azok a borzalmas ’50-es évek

A borzalmas ötvenes évek igazából már 1948-49 körül elkezdődtek. A film világában is. 1956-ig szinte csak masszív propagandafilmek készülhettek. Ezek filmes alkotásként sokszor szóba sem jöhetnek, értéktelen vackok, ugyanakkor iszonyú érdekes kor- és kórtünetei annak az időszaknak. Bennem is mindig ez a kettősség van

A borzalmas ötvenes évek igazából már 1948-49 körül elkezdődtek. A film világában is. 1956-ig szinte csak masszív propagandafilmek készülhettek. Ezek filmes alkotásként sokszor szóba sem jöhetnek, értéktelen vackok, ugyanakkor iszonyú érdekes kor- és kórtünetei annak az időszaknak. Bennem is mindig ez a kettősség van nézésük közben.

A propaganda filmek sémája

  • Helyszín: ipari üzem, főszereplők a munkások, akik naná, hogy munkásruhában meg svájcisapkában járnak.
  • Adva van egy jó szándékú, bár kissé ingadozó, tehát nevelhető főhőslány, ki megteszi első, botladozó lépteit a munka világa felé.
  • Az üzem élén egy éjjel-nappal lobogva loholó frissen kinevezett kommunista káder áll. Gyaníthatóan 6 elemi + pár hetes pártiskola birtokában. Ennek ellenére rátermetten irányítja a vállalatot, emberséges a munkásokkal, és gondosan terelgeti a botladozó főhőslányt a szocializmus csodaszép világa felé. A botladozó főhőslány és a hithű kommunista főhős férfi hamarosan szerelmesek is lesznek. Egymásba.
  • Nem hiányozhatnak az üzemet megszálló reakciós erők sem, akik elegáns öltönyökben járva minden erejükkel a szocializmus igaz ügyét akarják aláásni és a régi mocskos úri világot visszaállítani. Ellenük vívja nemes harcát a hithű kommunista vezető.
  • Rajtuk kívül ott vannak a régi szakik, akik nagyon jól érzik magukat az új világban kiteljesedve; és a fiatalok, akik vagy lelkes inasai az öregeknek, vagy pedig elfajzott jampecek. Utóbbiak hál’ istennek sokkal kevesebben vannak. Őket a munkaverseny helyett a dzsessz és a kóla érdekli. A jampecet megismerni még hülyén belőtt hajáról, kockás zakójáról és rikító nyakkendőjéről.
  • Legalább egy tömeggyűlést önostorozással és a gyenge jellemű munkatársak pellengérre állításával mindig tartanak. Jellemzően van még újítás és munkaverseny, és a szovjet elvtársak, a követendő példa emlegetése.
  • A munkaidő után bottal se lehet senkit se hazakergetni. Öreg-fiatal az üzemben marad még DISZ- és munkásgyűlésezni, tanfolyamra járni, sportolni, kultúrestre készülni, végszükségben a dalárdával próbálni.
  • A film végére a botladozó főhőslány már nem botladozik. A szerelmesek csudaboldogok egymással, a reakciós erők pedig roppant csúfos véget érnek: elviszi őket az ávéhá. Itt a vége, fuss el véle.
Advertisement

1945 után bekopogtatott egy új színészgeneráció

A modern, városi lányok: az érthetetlenül sokat filmező Ferrari Violetta és a nagyon csinos Krencsey Mariann. A paraszt- és munkáslányok szekciója: a szupersztár Mészáros Ági és az egyszerű kis Horváth Teri.

A modern, városi lányok: az érthetetlenül sokat filmező Ferrari Violetta és a nagyon csinos Krencsey Mariann. A paraszt- és munkáslányok szekciója: a szupersztár Mészáros Ági és az egyszerű kis Horváth Teri.

Advertisement

Akik bármit el tudtak játszani: Törőcsik Mari és Ruttkai Éva, a két legnagyobb tehetség. Tragikus női sorsok alakítója: a gyönyörű, barna Bara Margit. A bájosan komoly Sütő Irén

Akik bármit el tudtak játszani: Törőcsik Mari és Ruttkai Éva, a két legnagyobb tehetség. Tragikus női sorsok alakítója: a gyönyörű, barna Bara Margit. A bájosan komoly Sütő Irén

Szinte nem készült film nélküle: Soós Imre. A kor szépfiúi: a még csak kissé rekedt hangú Gábor Miklós és az apró, de férfias Zenthe Ferenc. Akinek külselje és habitusa is mindenkitől különbözött: Darvas Iván

Szinte nem készült film nélküle: Soós Imre. A kor szépfiúi: a még csak kissé rekedt hangú Gábor Miklós és az apró, de férfias Zenthe Ferenc. Akinek külselje és habitusa is mindenkitől különbözött: Darvas Iván

Advertisement

A nyílt tekintetű káderek megformálója: Ladányi Ferenc. Az egyik legnagyobb színész: Pécsi Sándor. A paraszt- és munkásszerepek örökös alakítói: a kedves mosolyú Szirtes Ádám és a mindig búval bélelt Görbe János.

A nyílt tekintetű káderek megformálója: Ladányi Ferenc. Az egyik legnagyobb színész: Pécsi Sándor. A paraszt- és munkásszerepek örökös alakítói: a kedves mosolyú Szirtes Ádám és a mindig búval bélelt Görbe János.


A sematizmus mintapéldányai

A “klasszikus” propaganda filmek: Egy asszony elindul, Kiskrajcár, Állami áruház, Kis Katalin házassága, Janika, Civil a pályán, Dalolva szép az élet, Egy pikoló világos, Ifjú szívvel, Mese a 12 találatról, 2×2 néha 5, A 9-es kórterem, Selejt bosszúja, Becsület és dicsőség, Én és a nagyapám, Különös ismertetőjel, Keserű igazság, Nyugati övezet. Ezek közül a filmek közül vannak jobban sikerültebbek, emberközelibbek, és vannak rettentően rosszak. A Kis Katalin házassága és a Nyugati övezet ezeknek a propaganda filmeknek is a legalja.

Advertisement

Ekként beszélgetett a Kis Katalin házassága c. filmben Mészáros Ági és Szirtes Ádám által játszott ifjú házaspár a nászútján:

– Te Jóska, én úgy szeretek itt mindenkit, pedig alig ismerem őket. Miért van ez? – a feleség.

– Mert olyan emberek, mint mi. Öntudatos munkások! – az ifjú férj.

– Te mondd: én is öntudatos vagyok? – Katalin.

– Még nem eléggé. De majd az leszel! Tudod, én mit szeretnék? Szeretnék sztahanovista lenni! – Jóska.

– Tudod, én falujáró szeretnék lenni! Hogy mindig veled lehessek. – Katalin.

Majd hazaérve a nászútról új lakásba költöztek, ahol az első dolguk volt két kép felszögelése:

1. Sztalin és Rákosi elvtársakat felakasztják. 2. Az ifjú pár boldogan nézi a kedves vezetőket.

1. Sztalin és Rákosi elvtársakat felakasztják. 2. Az ifjú pár boldogan nézi a kedves vezetőket.

Advertisement

A Nyugati övezet ostoba kémtörténet, amelyben a gaz amerikaiak elcsalják Kelet-Berlinből Nyugat-Berlinbe a magyar tudóst (Somlay Artúr), aki felismeri az ottani rabság és a szocializmus szabadsága közti különbséget, és kalandos úton visszaszökik a szovjet övezetbe, majd hazautazik Magyarországra. Amiért megemlítettem: ez volt egy nagy színész és nagy ember, Somlay Artúr utolsó filmje, aminek a bemutatóját már meg sem érte. Sokat küzdött ártatlanul kitelepített színésztársaiért, de egyre kevesebb sikerrel. 1951 november 10-én hazament, fogott egy üveg konyakot, meg egy doboz altatót, és öngyilkos lett.

Egy asszony elindul (1949)

A jobban sikerültek közé tartozott. Főszereplő Tolnay Klári: új életszakasz, új rendszer, új szerepkör. Anya és dolgozó nő lett belőle. A történet teljesen a szokásos. Időrendben ez az első ebben a kategóriában, ami minden ízében a sémára épülve készült. Régi kedves ismerős színészekkel lehet találkozni pár év szünet után – “megújulva”, immár a Rákosi-korszakban…

Advertisement

1. Előtérben Pécsi Sándor, mint jó kommunista vezető, mögötte Lenin, Rákosi és Nagysztalin elvtársak. 2. Tömeggyűlés a munkásoknak, felszólal és panaszkodik az akkor még ingadozó Tolnay Klári.

1. Előtérben Pécsi Sándor, mint jó kommunista vezető, mögötte Lenin, Rákosi és Nagysztalin elvtársak. 2. Tömeggyűlés a munkásoknak, felszólal és panaszkodik az akkor még ingadozó Tolnay Klári.

1. Szervezkednek az elegáns reakciós erők: középen Básti Lajos, mellette jobbra Uray Tivadar. 2. Szakmát tanul a már nem botladozó Tolnay, és még segíteni is tud a vele már megbékélő munkásasszonynak, Gobbi Hildának.

1. Szervezkednek az elegáns reakciós erők: középen Básti Lajos, mellette jobbra Uray Tivadar. 2. Szakmát tanul a már nem botladozó Tolnay, és még segíteni is tud a vele már megbékélő munkásasszonynak, Gobbi Hildának.

Advertisement

Kiskrajcár (1953) – Az ‘50-es évek jelképe, Dunapentele építése

Minden, de minden adva van a jó, és mégis szomorkás szórakozáshoz. Kiszámítható történet, nagyszerű színészek – méltatlan szerepkörökben. Ráadásul színesben.

Advertisement

1. Főszerepben a vízhordó lánynak 35 évesen már kissé öregecske, de azért helyes Mészáros Ági. 2. Munkára jelentkezik a jobb sorsra érdemes Fónay Márta és a szegény, fejkendős Kiss Manyi.

1. Főszerepben a vízhordó lánynak 35 évesen már kissé öregecske, de azért helyes Mészáros Ági. 2. Munkára jelentkezik a jobb sorsra érdemes Fónay Márta és a szegény, fejkendős Kiss Manyi.

1. Tompa Pufi és Bessenyei Ferenc bizakodva építi a szocializmust. 2. A jampecek sajnos Dunapentelét sem kerülték el. Munka helyett kártyáznak és hepciáskodnak. Fehér trikóban, csíkos sapkában Bárdy György.

1. Tompa Pufi és Bessenyei Ferenc bizakodva építi a szocializmust. 2. A jampecek sajnos Dunapentelét sem kerülték el. Munka helyett kártyáznak és hepciáskodnak. Fehér trikóban, csíkos sapkában Bárdy György.

Advertisement

A sémán túl is volt élet – és voltak jó filmek

Kosztümös filmek: Különös házasság, Liliomfi, Mágnás Miska, Úri muri, A császár parancsára, Forró mezők, Semmelweis, Rokonok, Dollárpapa. Magánéletről szóló filmek: Simon Menyhért születése, Ünnepi vacsora, Gázolás, Szakadék.

Advertisement

Gázolás (1955)

Az iszonyúan fiatal és jóképű Darvas Iván egy büntetőbírót játszik, aki a vívóteremben megismerkedett, majd beleszeretett a Ferrari Violetta által alakított taxisofőr lányba. A lány egyik este bevallotta neki, hogy elgázolt és cserbenhagyott valakit. Az ügyet Darvas kapja. Itt kezdődik a vívódása, hogyan tudja magában kettéválasztani a lelkiismeretes bírót és a szerelmes férfit. A bíró először kéri felmentését, de főnöke egy elég zűrzavaros indokkal mégsem veszi el tőle az ügyet. Így nem tehet mást, marad ő az eljáró bíró. Ennél a pontnál szakmai szemmel eléggé megbicsaklik a történet. De ha ezen túllendül az ember, márpedig tud, mivel a történet érdekfeszítő, a színészi játék nagyszerű, akkor egy kimagasló filmet láthat. Gertler Viktor rendezte.

Advertisement

1. Ferrari Violetta a gázoláskor. 2. Ugyanő a tárgyalóteremben.

1. Ferrari Violetta a gázoláskor. 2. Ugyanő a tárgyalóteremben.

1. Darvas Iván a bíró szerepében, Szirtes Ádám sofőrként. 2. Tanúk a tárgyalóterem előtt: alszik Máthé Erzsi, beszélget Rajz János és Sütő Irén.

1. Darvas Iván a bíró szerepében, Szirtes Ádám sofőrként. 2. Tanúk a tárgyalóterem előtt: alszik Máthé Erzsi, beszélget Rajz János és Sütő Irén.

Advertisement

Ünnepi vacsora (1956)

Básti Lajos főmérnököt játszik, aki egyszerű sorból származik, rokonaival már nem igazán tart kapcsolatot. Március 15-én Kossuth-díjat kap, amit viszont ki szeretne használni ünneplésre és családjával való megbékélésre. Felesége, Tolnay Klári büszke rá, de nagyon lenézi a férje családját. A feleség családja főleg deklasszált úri elemekből áll, akik az új világban nem találják helyüket, régi dicsőségükön merengenek, és persze ők sem tartják sokra a másik oldal rokonságát. Az ünnepi vacsoraasztal köré ez a teljesen eltérő hátterű két család ül le. A konflktus a házaspár tagjai között és a két család között is garantált. Erőteljes, szép dráma, érdekes emberi sorsokkal, annak ellenére, hogy elég sok “vonalas” szöveg van benne. A színészek egytől-egyig csodálatosak voltak. Rendezte: Révész György.

Advertisement

1. Kállai Ferenc háttal, Tolnay Klári, a nagyon fiatal Ruttkai Éva és a snájdig Básti Lajos. 2. A feleség szerepében a még mindig gyönyörű Tolnay Klári.

1. Kállai Ferenc háttal, Tolnay Klári, a nagyon fiatal Ruttkai Éva és a snájdig Básti Lajos. 2. A feleség szerepében a még mindig gyönyörű Tolnay Klári.

1. Tőkés Anna, Ladányi Ferenc és Kállai Ferenc. 2. Kállai Ferenc és Ruttkai Éva

1. Tőkés Anna, Ladányi Ferenc és Kállai Ferenc. 2. Kállai Ferenc és Ruttkai Éva

Advertisement

A régi idők mozija ezzel véget ért, mindenkinek köszönöm a figyelmét, aki kibírta és velem tartott ezen a hosszú úton!

Vélemény, hozzászólás?