Hatalmas ugrás lehet az űrutazásban a Space X mai kilövése

De nem azért, mert küldenek egy Dragon kapszulát a Nemzetközi Űrállomásra, hanem azért, amit utána terveznek a Falcon 9 rakétával: egy robothajón fog landolni, ahelyett, hogy megsemmisülne a légkörben. Már ha sikerül. Ma délben indul.

Illustration for article titled Hatalmas ugrás lehet az űrutazásban a Space X mai kilövése

De nem azért, mert küldenek egy Dragon kapszulát a Nemzetközi Űrállomásra, hanem azért, amit utána terveznek a Falcon 9 rakétával: egy robothajón fog landolni, ahelyett, hogy megsemmisülne a légkörben. Már ha sikerül. Ma délben indul.

Advertisement

Az űrutazásban az egyik legdrágább dolog a rakéták pazarlása. A finom, sokmillió dolláros szerkezetek minden kilövésnél megsemmisülnek. Drámaian olcsóbb lenne minden, ha az üzemanyagukat elégetett rakétákat egyben lehetne visszahozni, ez azonban iszonyú nehéz feladat: ahogy a Space X oldalán fogalmaznak, mintha gumi seprűnyelet próbálnánk egyensúlyozni a tenyerünkön hatalmas szélviharban. A seprűnyél a 68 méter magas Falcon 9 rakéta, a szélvihar pedig az 1300 m/s feletti (közel 5000 km/h-s) sebesség, amivel haladni fog.

Illustration for article titled Hatalmas ugrás lehet az űrutazásban a Space X mai kilövése

Advertisement

„Talán 50%”-ra becsülik, hogy sikerülni fog. A rakétát három fázisban fogják lelassítani, először 250, majd 2 m/s-ra: utóbbi már csak egy sietős ember gyalogtempója. A rakétának egy 90×30 méteres robothajó felszínét kell eltalálnia, ami látszólag jó nagy – ⅔ focipályányi –, valójában nagyon kicsi: tízméteres pontossággal kell landolni. Itt egy korábbi kísérlet felvétele, ahol robothajó még nem volt, csak puhán landoltak az óceánban:

Írunk majd róla, hogy mi lett, pár óra, és indul – magyar idő szerint 12:10-kor –, addig is ennél sokkal részletesebben el lehet olvasni a technikai részleteket a Space X oldalán.

Advertisement

Update

Advertisement

Műszaki hiba („actuator drift”) miatt péntekre halasztották a kilövést.

Fotók: Space X

Vélemény, hozzászólás?