A Magyar Fiatalok Fesztiváljának esete az Arctic Monkeyszal

Illustration for article titled A Magyar Fiatalok Fesztiváljának esete az Arctic Monkeyszal

Ma 11 órakor tört ki a botrány. A VOLT szervezői bejelentették, hogy az idei fesztivál húzóneve nem a Red Hot Chili Peppers vagy Justin Timberlake lesz, hanem az Arctic Monkeys.

Advertisement

A kommentelők egy része mérges, Lang Ádám kolléga készített is egy válogatást a vicces hozzászólásokból. A már említett neveken kívül a nép U2-t, Coldplayt, Linkin Parkot és Bon Jovit (!) követel.

Advertisement

Még mielőtt bármit leírnék erről az egészről, le kell szögeznem, nem vagyok zenész, és nem ismer föl mindenki a bulinegyedben szombat este. Viszont úgy látom, hogy ez a jelenség túlmutat önmagán. Egy csomó olyan dolgot elmond nekünk a magyar zenei életről és fesztiválszcénáról, amit eddig is tudni lehetett, de most mutatkozik meg igazán.

Magyarországon nem lehet zenei szubkultúrákra sikeres, jövedelmező fesztivált építeni. Ideológiai-politikai szubkultúrákra lehet. Magyar Szigetet, Tranzitot, Ozorát, Bánki-tót.

Advertisement

Elég, ha vetünk egy pillantást a Gerendai Károly által szervezett három nagy fesztiválra. Először is a Sziget. Törzsközönségét holland, belga és német fiatalok alkotják, akik imádnak sokat és nagyon olcsón inni. Bár idén hoztak pár nagyobb nevet a mainstreamből (Macklemore, Skrillex), az alternatív-indie vonal, ami a kezdetektől fogva meghatározza a Sziget arculatát, még mindig erősen jelen van. Ez a modell a tehetős külföldi fiatalokat megcélozva tudott nagyot robbanni.

Vagy a Balaton Sound. Headlinerei indulása óta a mainstream mainstreamjét jelentő elektronikus Bermuda-háromszögből kerülnek ki: Avicii, David Guetta vagy a Swedish House Maffia valamelyik volt tagja nélkül a fesztivál nem létezik. Viszont kompromisszumok árán, Jersey Shore gyúrósátrakat és fehér műbőr kanapékat kerülgetve itt az is megtalálhatja a számításait, akit másfajta elektronika érdekel.

Advertisement

És itt van nekünk a VOLT. A szubkulturális, közösségi jellegű feszt a családias kempingben, ahol a Szigettel és a Sounddal szemben az igazi zenét kedvelő magyar fiatalok buliznak nyáron, ugye. Ez a Sziget-csoport marketingeseinek a világra szóló trükkje.

A VOLT szervezői évről évre elhozták azokat a neveket, akikre a magyar zenefogyasztók mediánja kíváncsi, emellett elképesztően ügyesen elhitették a fesztiválozókkal, hogy valami különlegesben vesznek részt.

Advertisement

Idén léptek egy merészet, és leszerződtek az Arctic Monkeyszal. Az Arctic Monkeys egy olyan zenekar, ami nem 10 vagy 20 évvel volt igazán sikeres, hanem most is az. Abból a britpop-indie szubkultúrából nőtték ki magukat, ami Nyugat-Európában már abszolút a mainstream része. Főleg interneten terjedő lemezeikkel és zenéjükkel mára az indie mozgalom pápái.

Itthon az indie az MR2 zenei szerkesztőinek minden kultúrmissziós küldetéstudata ellenére sem a fősodor része még ahhoz, hogy sok új fesztiválbérlet fogyjon miattuk. Ugyanis az Arctic Monkeys rajongóinak a zsebében nagy valószínűséggel már ott lapul a belépő a VOLT-ra. Ezért kérnek el a szervezők külön összeget a zenekarért.

Advertisement

Szóval abból van balhé, hogy lesz egy tök jó koncert 8990 forintért Sopronban a VOLT után, ahová elmehet, akinek kedve és pénze engedi. Csak nem biztos, hogy ezt egy olyan fesztivál FB-oldalán kellett volna beharangozni, ahol évek óta Coldplayre, Linkin Parkra és Iron Maidenre vár mindenki.

(2011 óta járok a VOLT-ra, minden valószínűség szerint idén is ott leszek)

[Kép: VOLT Fesztivál Official] [Köszönet a szakértő lektornak, Lang Ádámnak]

Vélemény, hozzászólás?