​Akkora hülyeség a reklámadótörvény, hogy még L. Simon is annak tartja

Nem lehet eleget beszélni L. Simon RTL Híradós pofáraeséséről. Mert nemcsak ő, de Orbán Viktor is arca esett itt, és csodásan lepleződött le a kormánynak nevezett gazdasági lobbicsoport.

Advertisement

Nem egyszerűen az történt az RTL tegnapi híradójában, hogy normálisan felkészült újságírók megszívattak egy felkészületlen politikust, akiről kiderült, hogy nem ismeri a saját neve alatt benyújtott törvénymódosító javaslatot. Ha csak ennyi történt volna, akkor nem lenne itt mára semmi látnivaló. Azt ugyanis valójában a kormánypárti politikusok sem szokták különösebben leplezni vagy titkolni, hogy az úgynevezett "egyéni képviselői indítvány" csak egy ügyrendi kategória, és az adott javaslatokat természetesen nem az azokat aláíró képviselők fogalmazzák. Ezt "leleplezni" kábé akkora dobás, mint rábizonyítani a házasság előtti szexet egy KDNP-sre.

Hanem az történt, hogy a kormányzati pénzcsináló gépezet kerekei közül egy pillanatra kivillant egy ember döbbent arca. Annál édesebb a dolog, hogy ez az ember az Uralkodó Osztály egyik fejese.

Advertisement

L. Simon László, aki hiába fideszes, hiába nagykutya, a kasszakulcsot őrző Lázár János államtitkára, hiába a Fejér megyei Narancsvidék rabokat dolgoztató ültetvényes nagygazdája, alapvetően egy egészen értelmes ember. És ez az egészen értelmes ember, nem emlékezve, hogy mi volt a saját módosító javaslatukban, ott, a híradó kamerái előtt csodálkozott rá a naivitás ritka pillanatában, hogy már megint milyen égbekiáltó iditizmust foglaltak törvénybe, olyan idiotizmust, ami ráadásul szöges ellentétben van azzal, amit maga Orbán Viktor mondott el szép lassan, tagoltan, pár nappal ezelőtt.

Orbán azt mondta – és a papagájai napokig ismételgették ezt a hazugságot – hogy a reklámadó célja, hogy az extraprofitot elérő nagy médiacégeket adóztassák. Ehhez képest az L. Simont beégető módosítás szerint akkor, ha a reklám közzétevője az arról szóló szerződésben nem nyilatkozik arról, hogy ő be fogja fizetni a reklámadót, akkor a reklám megrendelőjének kell fizetnie, az összeg 25 ezer forint feletti részének 20 százalékát. Ezt a módosítást azért tették bele, mert a magyar online reklámpiac bevételeinek nagy részét elszívó Google és Facebook nem fizet adót Magyarországon. Nem úgy nem fizet, mint az RTL Klub, amiről a kormány tagjai ezt állították, miközben 8-9 milliárdot fizetett tavaly. Hanem tényleg nem fizetnek.

Advertisement

Csakhogy ez a módosítás azt jelenti, hogy helyettük a kormány veled, velem, magyar magánemberekkel, meg kis- és középvállakozásokkal fizettet. Ha te például havi 200 ezerért hirdetsz a Google-nál, akkor a módosítás után havi (200000 – 25000) X 0,2 = 35000 forint reklámadót fogsz fizetni. Te, a háztartásigép-szerelő, nutriakereskedő vagy angoltanár.

A reklámadó elve úgy volt eladva, hogy évi 500 millió forint reklámbevétel fölött lép életbe, vagyis az egyszemélyes és kisvállalkozásokat alapból nem érinti, és természetesen csak a médiacégekre vonatkozik. A félkegyelműek most kiterjesztik gyakorlatilag szó szerint mindenkire. Mindenkire, aki bármilyen hirdetést felad 25 ezer forintnál többért. Mert az egészen biztos, hogy ez nem fogja megtörni a Gooogle-t, akinek a magyarországi bevételek a statisztikai hibahatára alatt maradnak.

Advertisement

Mindez teljesen egyszerűen átlátható. Itt politikamentesen történt az, hogy nemhogy egészen mást mondtak, mint amit csináltak, de amit csináltak, annak semmi értelme, és mégcsak nekik sem hasznos. És mindez rá volt írva szerencsétlen L. Simon megszívatott arcára a híradóban. Na nem sajnálom érte, ellenkezőleg.

Vélemény, hozzászólás?