Ötmilliárd dollárért épít a Tesla akkora lítiumionakkumulátor-gyárat, ami mostani kapacitásuk 22-szeresére elég akkumulátort tudna készíteni. Ha kiadja az ötlet, Amerika lesz a lítiumion-gyártás központja, a Tesla pedig évi félmillió autót adhat el.
A félmillió autót úgy kell nézni, hogy a világ útjain jelenleg 180 ezer elektromos autó jár; a Tesla tavaly 22 ezret adott el a kecses Model S szedánból, amiből Budapesten is látni itt-ott. Ez rengeteg, de Elon Musk Tesla-főnök ötmilliárdos lutrija két dolgot kíván:
- Senki nem talál fel a következő években valami radikálisan jobb elemtechnológiát
- A világ 2020-ra tényleg felszív évi félmillió Teslát
Az előbbi simán összejöhet. Musk cége pont onnan indult, hogy addig mindenki valami varázselemre várt, ők meg azt mondták, hogy nézzük, mit lehet kihozni a piacon kapható lítiumion-akkumulátorokból. Ahhoz képest, hogy a Tesla pár éve még csak gazdag kaliforniai techno-hippiknek gyártott nyitott sportkocsit, a Roadstert, elég sokat kihoztak belőle. A Model S sokkal inkább normális autó, amit utána terveznek – 35–40 ezer dollárba (9 millió forintba) kerülő családi autót –, még normálisabb lesz.
A gigagyár – így hívja maga a Tesla, gigafactory, csodás név – annyira giga, hogy üzembe helyezésével Amerika lenne hirtelen a világ elsőszámú lítiumionakkumulátor-gyártója, egyben nyomva le Japánt, Kínát és Dél-Koreát. A 2017-es indulásra tervezett gyár méreténél fogva 30%-kal csökkentené a Tesla akkumulátorainak költségét, ami már azért is nagy szám, mert becslések szerint a Tesla már most az iparági átlag kétharmadáért tudja előállítani őket.
Hogy a világnak kell-e évente félmillió Tesla, az jóval nagyobb kérdés, a befektetők mindenesetre nem riadtak meg: a bejelentés hírére a vállalat részvényei 14%-kal emelkedtek.
Forrás: Jalopnik, Quartz; Fotó: pestoverde