Bruttó 32 ezer forintért csináltattak volna logót, majd perrel fenyegetőzve a netezőkre támadtak, hogy megalázva kullogjanak el. A Zsolnay Céh ma megmutatta, hogy nem szabad viselkedni az interneten.
Álmomban se gondoltam volna, hogy ilyen következményekkel jár, hogy páran összeállnak egy Facebook-csoportban, én meg délután négy tájban kiteszek egy posztot arról a vicces pályázatról, amit a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara valamint a Kreatív Ipari Klaszter (KIKK) hirdetett meg a Zsolnay Céh logójának megtervezésére, bruttó 32 ezer forintért. Az abszurd módon smucig – a dizájnereknek meg nyilván megalázó – minimáldíjazás annál talányosabb volt, mert egy olyan, most alakult szervezetnek akarnak logót terveztetni, ami kifejezetten a magas minőségű kézműves termékek piacra juttatásával foglakozna.
A posztom arról a "20 perc alatt Zsolnay Céh logót!" nevű – mostanra már sajnos zárt – Facebook-csoportról szólt, amelyik egy, a mókásan szarrágó pályázat hírére alakult online játszótér, ahol dizájnerek és nemdizájnerek villámgyorsan összedobott, vicces logókat terveztek egész nap a Zsolnay Céhnek. Ez volt szerdán a magyar net legkreatívabb fóruma.
A buli akkor lett aztán igazán bomba, amikor este 8 tájban az oldalon megjelent a pályzatot kiíró egyik szervezet, egyben a Céh egyik alapítója, a KIKK vezetője, Keresnyei János, és egy komcsi gondnok/portás modorában nekirontott a Facebook-csoport tagjainak, a végén már jogi következményekkel fenyegetve, ha nem teszik zárttá a csoportot. Keresnyei azt írta, hogy "A Zsolnay Céh egy most formálódó nonprofit szervezet és nem azonos a gyárral, melynek nevét most kedvesen meghurcolják e nyilt csoportban." Keresnyei azt is állította, hogy a pályázatot eleve nem országosnak írták ki, hanem helyi, pályakezdő fiataloknak, csak véletlenül került ki arra az oldalra, ahol a netezők megtalálták.
Na, erre a bunkóságra meg is jött a válasz, dühödt hozzászóláshullám formájában, ami azonban nem anyázás volt: a jelentős részben tervezőkből álló hozzászólók szép sorban Keresnyei szinte minden egyes mondatáról bebizonyították, hogy hazugság, füllentés, túlzás vagy tódítás. Maga a pályázati kiírás cáfolta meg a pattogó KIKK-es állításainak többségét. Nem helyi fiataloknak írták ki a tendert, hanem "Magánszemélyek, vagy tervezői tevékenységgel foglalkozó, Magyarországon bejegyzett társaságok" pályzhattak, magyarul bárki. Sőt az is kiderült, hogy a helyi pályakezdők nem is tudtak az egészről.
Itt van pár ütősebb hozzászólás:
Kedves Keresnyei úr,
engem is több dolog meglep. A pályázatot részben a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. írta ki, így a reakciók annyira mégsem tévesztenek célt. Én egy fiatal pályakezdő grafikus vagyok, igaz nem helyi, mégis meglep, hogy ilyen nevetséges díjjal pályáztatják friss kezdeményezésük logóját. Gondolja, hogy egy pálykezdő grafikus kevesebb pénzt költ grafikai programokra, betűtípusokra, neadjisten kiflire? Vagy a fiatal és pályakezdő szó helyett az igénytelenre gondolt?
Hozzáteszem, hogy bár a logót minél olcsóbban szeretnék megszerezni "A Zsolnay Céh azzal a céllal alakult, hogy a hajdani céhek mintájára egy olyan szervezetet hozzon létre, amely a kiemelkedő minőségű kézműves termékeket előállító vállalkozásokat fog össze…" Ön is észreveszi az ellentmondást?
A jogi következményekkel kapcsolatban feltételezem, hogy aki 32 ezer Forintot szán új cégének fő megjelenési elemére az nem veszteget pénzt perköltségre.
Tisztelettel,
Csepella Olivér
illetve
A zsolnay nevét felhasználva magas minőségű kézműves termékeket árulnak – külföldön is." Egészen nyilvánvaló, hogy ehhez egy pályakezdő tervező kell. Ha ezek után a zsolnay adja a nevét ehhez a céhhez, hát csodálkozni fogok nagyon. Mr president, köszönjön el szépen a nagy névtől.
Közben jött az egyik slusszpoén: a Pécsma "A Zsolnayn röhög a Facebook és a fővárosi média" című cikkében a Zsolnay Porcelánmanufaktura gazdasági vezetője azt nyilatkozta, hogy
Önöktől hallottam a hírt először. Mi biztosan nem írtunk ki ilyen pályázatot és nem is adnánk a nevünk egy ilyenhez, mert ez igen komolytalannak tűnik
Márpedig a kiírásban ott a manufaktura neve, vagyis itt akár valami nagy svindli is lehet a háttérben, bár a 32 ezer forintból kiindulva inkább kicsi, vicces svindlire gyanakszom. Keresnyei tényleg házhoz jött a pofonért ezzel az értelmetlen kakaskodásával. Ő ez itt:
És Kontemp Lator grafikáján a logó főalakjaként:
Keresnyei János pár óra elteltével lassan megérthette, hogy nem volt jó ötlet kötözködni, mert nemrég váratlan fordulattal olyan hozzászólást írt az oldalra, amiben azt írja, hogy ők igazából egy oldalon állnak a pályázatukat kritizáló dizájnerekkel, meghökkentő módon törleszkedik, majd a végén egyenesen segítséget kér a rajta röhögőktől a "médiabalhé elsimításához".