Megszavazták az RTL Klub lemészárlására szánt reklámadót

Klasszikus legújabbkori magyar törvény ez: arra szolgál, hogy kicsinálja a fideszes kézbe került TV2 egyetlen, de annál nagyobb konkurensét, tovább gazdagítva az oligarcháikat. Oldalágon pedig tovább nehezíti a magyar sajtó helyzetét. Miközben az összbevétel ehhez képest jelentéktelen lesz belőle.

Advertisement

A legmagasabb sávban már a reklámbevételek 40 százalékát vonja el az imént 144-30-as szavazataránnyal elfogadott reklámtörvény. Ki nem találod, melyik az egyetlen hazai médiacég, amelyiknek ebbe a sávba esnek a bevételei. És garantáltan nem fogod kitalálni, hogy melyik az a másik, újabban fideszes tévé, amelyik mégis sokkal kevesebb reklámadót fizet egy tegnap benyújtott kormánypárti módosító javaslat miatt.

A reklámadó versenykorlátozó, agresszív, beavatkozás a piaci folyamatokba, a bevétel belőle maximum 10 milliárd forint lehet, ami nem old meg semmilyen költségvetési problémát, arra viszont kiválóan alkalmas, hogy még jobban kicsinálja a kormány által szívból gyűlölt sajtópiacot. Vicces, hogy a leghülyébb rajongóknak szánt hivatalos kormányzati papagájszöveg a kereskedelmi tévék gagyiságát emeli ki, egyfajta jogos kulturális önvédelemnek beálltva az új adót. Miközben soha politikai erő nem támaszkodott annyira a bulvármédiára, mint a Fidesz, a karácsonyt is stábokkal és fotósokkal ünneplő Bulvár Viktortól a magánéletét konkrétan a Blikkben és kertévék műsoraiban élő Bulvár Antalig.

Advertisement

Nem is beszélve Bulvár Gergelyről, az X-faktor rajongójáról.

Advertisement

Persze a törvény akkor is pont ugyanakkora verseny- és szabadságkorlátozó ostobaság lenne, ha a Fidesz vezetése nem fókusztöltelékek gyülekezete, hanem disztingvált úriemberek klubja lenne.

A bulvár gyalázása viszont rendkvül népszerű a szavazó tömegek körében, akik néhány kertévégyalázó komment elhelyezése után természetesen húznak vissza Való világot nézni, a szemüket persze félig eltakarva közben.

Advertisement

A törvény konkrét részletei pedig a következőek, az MTI szavaival:

A jogszabályt a Magyarországon letelepedett médiaszolgáltatókra kell alkalmazni, valamint azokra, akik napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű műsorokat sugároznak Magyarország területén. Vonatkozik a sajtótermékek kiadóira, szabadtéri reklámhordozókat hasznosítókra és az internetes reklámok közlőire is.

Félmilliárd forintos árbevételig az adó mértéke 0 százalék, ezt követően sávosan változik. Fél és 5 milliárd forint közötti része után 1 százalék, az adóalap 5 milliárd feletti, de 10 milliárd forint alatti része után 10 százalék, az ezt meghaladó, de 15 milliárd forintot el nem érő része után pedig 20 százalék. Az árbevétel 15 és 20 milliárd forint közé eső részére 30 százalék, az ezt meghaladóra pedig 40 százalék.

Az idén kezdődő adóév adóalapját mérsékli a társasági adóban, személyi jövedelemadóban a korábbi években elhatárolt veszteség 50 százaléka. Erről egy módosító javaslat nyomán döntött a Ház szerdán. A törvény ezen pontját az ellenzéki pártok élesen bírálták, többen Lex TV2-ként emlegették. A kapcsolt vállalkozások adóalapját össze kell adni, majd az adó mértékét arányosan kell elosztani közöttük.

Vélemény, hozzászólás?