Mátyássy Áron Víkend című filmjét mindenhol úgy hirdetik, hogy ez az első magyar thriller. A magyar filmművészet nevében kikérem magamnak!
Oké, a magyar film nem arról volt híres, hogy csak úgy sorjáztak a nyugati műfajokat követő filmek, pedig csináltak már itthon akciófilmet (Európa expressz), művész-akciófilmet (Dögkeselyű), kémfilmet (Fotó háber), sőt, még kémfilm-paródiát (Az oroszlán ugrani készül) is. Ez olyan, mintha valaki azzal ugrana elő, hogy az új Herendi Gábor lesz, figyeljetek, az első magyar musical! Eddig még nem énekeltek és táncoltak magyar filmben egyszer sem! Sőt, állítólag most készül az első, nem hazudok, magyar TÖRTÉLMI FILM! Mekkora hülyeség lenne ilyeneket leírni. De Mátyássy filmjét mégis úgy hirdetik, hogy ez bizony az első magyar thriller. Ez van a Facebook-oldalán és ez van a sajtóközleményben is, amit most kaptunk.
Persze 1989 előtt hatalmas svungokkal kell halászni a bűnfilmeket, mert a szocialista állam szerint a bűn egyszerűen nem létezett. Ha még nem láttátok a Kojak Budapesten című filmet, akkor most elspoilerezem, hogy ott is elvileg egy bűneset után nyomozik Kócsag felügyelő, de a végén kiderül, hogy nem gyilkosság történt, hanem üzemi baleset. A bűnfilm helyett az ötvenes években kifejlődött egy sajátos, fura magyar műfaj, a szabotázsfilm (például Makk Károly: Megszállottak), amiben úgy lehetett bűnügyi filmekhez hasonló dologkról beszélni, hogy emberélet helyett a termelési célt veszélyeztette valami külső tényező. Most veszem észre, hogy sikerült belekezdenem egy tök unalmas filmtörténeti előadásba, ami valójában senkit sem érdekel, de ha már idáig eljutott az olvasásban, akkor szeretné tudni, hogy mire akarok kilyukadni. Hát arra, hogy a szocializmus és a rendszerváltás bénázásainak ellenére igenis születtek thrillerek.
Defekt (1977)
Jóember, Márkus László sorozatgyilkost játszik és Kern András nyomoz utána. Ha ez nem thriller, akkor nem tudom mi az. 1977-ben forgatták, de csak 1982-ben mutatták be. Eredetileg tévéfilmnek készült, úgyhogy mozifilmhez képest kicsit szegényes a stílusa.
Mielőtt befejezi röptét a denevér (1989)
Máté Gábor mint homoszexuális pedofil? Igen, kérem szépen! Tímár Péter épphogy rendszerváltás előtti filmjében Máté csak azért hálóz be egy szerencsétlen, kilátástalan asszonyt, hogy hozzáférkőzhessen a tini fiához. Fun fact: egy apró mellékszerepben feltűnik Winkler Nóra.
Kontroll (2006)
Műűűcsoda, thriller a Kontroll? Igen, az. Meg még egy csomó minden más is, ezoterikus magyar művészfilm, Üvegtigris-szerű vígjáték, néha meg egészen rémisztő horror. De ha megnézzük a Kontroll magját, akkor megvan benne minden, aminek egy thrillerben benne kell lennie: bűntény, életveszély, feszültség. Az más kérdés, hogy földhözragadt thrillerekhez képest nem hajlandó egyértelmű választ adni például arra, hogy kicsoda-micsoda a sorozatgyilkos Árnyék, dehát istenem, azt sem tudjuk meg, hogy Csányi Sándor miért nem akar a felszínre menni.
Ezek a filmek mind megelőzik a Víkendet.
A Víkend forgatása egyébként tegnap kezdődött, Erdélyben, a Börzsönyben és a Bükkben fognak forgatni. A filmben szerepel Gryllus Dorka, Lengyel Tamás, Simon Kornél, Árpa Attila, Vass Teréz, Szabó Domokos, Kádas József, Papp János, Bárnai Péter, Kasvinszki Attila, Kozma Károly, Vass Richárd, Csatlós Lóránt, Molnár István, Czene Csaba, Szalánczy Áron. A Víkend 280 millió forint támogatást kapott a Filmalaptól.
Fotó: vikendfilm.tumblr.com