Vagyis ma. Felmérhetetlen felelőtlenséggel beleírták közleményeikbe a tiltott szót. Ez nagy baj.
A mutyi az a szó, aminek használata után többé nem lehet komolyan venni senkit. Egy pártot sem. A mutyi szót már a kilencvenes évek elején elhasználták. Egyszer s mindenkorra. Kiüresedett, nincs neki se ereje, se jelentése, se hatása. Az érzelmi töltetről nem is beszélve.
A mutyi gagyi.
A Jobbik és az LMP egyaránt úgy jött létre és jutott valamire – egyik többre, másik kevesebbre –, hogy azt állították, lehet az egészet másképpen is csinálni. De nem elég másnak lenni – már ha egyáltalán –, másnak is kell látszani. Azt a szót, hogy mutyi, bármikor és bármennyiszer leírhatja a poszt-MSZP-s-balos-liberális és a fideszes-jobbos világ bármelyik képződménye és utódszervezete – nyilván mindig ellenzékben, mivel ez ellenzéki szó –, de a Jobbik és az LMP nem írhatja le. Hacsak nem akarnak ugyanolyannak látszani – és ugyanolyannak lenni.
A Jobbik és az LMP – az imént megvitattuk ezt a kérdést Inkei kollégával, és egyetértettünk ebben –, korábban tudott másképpen kommunikálni. Volt bennük lendület, frissesség meg kraft – itt-ott báj is helyenként –, és még a demagógiájuk is karakteresebbnek tűnt.
A mutyi szó azonban több, mint intő jel. A mutyi szó a középszer, az eljelentéktelenedés, a beolvadás, az elszürkülés, a mainstreammé válás szomorú szimbóluma.
A Jobbik esetében mindezt talán még magyarázhatja – bár menteni nem menti – az a híres néppártosodás, de hogy az LMP miért és hogyan jutott el ide, az végképp rejtély.
Leveszem róluk a kezemet.
Hogy van-e innen visszaút? Nem tudom. Nem tudom, idejében szóltam-e. De most szóltam.
1. sz. melléklet
Rendszerszintű korrupció a kaszinómutyiban is
„Nehogy azt gondolják, hogy ez a jogszabálytömeg, amiben élünk, véletlenül jött létre! Ezeken a jogszabályokon keresztül érdekcsoportok érvényesítik saját maguk szempontjait.” (Lázár János)
Andy Vajna kaszinótulajdonos kormánybiztos már korábban is számos kedvezményben részesült a Fidesz-korrupció révén. Így például a Las Vegas Casino nyereségéből 1,6 milliárd forinttal kevesebbet kellett befizetnie a magyar büdzsébe, de az új oligarcháknak kedvező növekedési adóhitel révén is adókönnyítéshez jut több cége. Mára az Andy Vajna által jelentett költségvetési kiesés elérte a 10 milliárd forintot, ebből gyakorlatilag a köztisztviselői béralap rendezése is megkezdődhetett volna, akár egy általános 10 százalékos fizetésemeléssel egybekötve.
A fideszes országgyűlési képviselő, Bánki Erik által nemrég benyújtott törvényjavaslat értelmében az online kaszinójáték-piac nyertese is elsősorban Andy Vajna lesz. A módosító indítvány alapján csak azok kaphatnak online kaszinózásra koncessziót, akik már rendelkeznek kaszinókoncesszióval. Ennek a feltételnek pedig csak két ember felel meg: Andy Vajna és Szima Gábor.
Arra a kérdésre várjuk a választ, hogy vajon miért tesz ekkora gesztusokat a kormányzat Andy Vajna kormánybiztosnak. Talán azért kapta azt kitüntető címet, mert valamit visszafizet a kormánypártok kasszájába? A mostanihoz hasonló jelenségek révén egyértelműen tetten érhető azt a rendszerbe ültetett korrupció, amit most már öt esztendeje egyre olajozottabban működtet a Fidesz-kormány. Egyetlen ajándékot nem kapott meg még Andy Vajna a Fidesz-kormánytól, ez pedig a Szerencsejáték Zrt. vezérigazgatói posztja. Nem is értjük a kormány szűkmarkúságát. Miért spórol ezen a Fidesz?
Hegedűs Lorántné, a Jobbik országgyűlési képviselője
2. sz. melléklet
Mutyit sejt az LMP a Molnár János-barlangnál
Az LMP a barlangok világnapján figyelmeztet a Budapest II. kerületi Molnár János-barlang igen zavaros helyzetére. A Duna-Ipoly Nemzeti Park Igazgatóság pályázata búvároktatás és merülések céljából átadná a barlang üzemeltetését hasznosításra rendkívül alacsony, százezer forintos havi bérletidíj-minimummal, viszont a nagyközönség elől elzárná a páratlan természeti képződményt.
Az első teendő a barlang értékeinek megőrzését szolgáló intézkedések meghatározása kell, hogy legyen. Jelenleg ugyanis kezelési terve a hivatalos, minden érdemi adatot tartalmazó barlangnyilvántartásban nem elérhető, ahogyan a 2014. évi kutatási jelentések sem.
Ráadásul olyan pályázati rendszerben hasznosítaná a barlangot a DINP, ahol a tervezett természetvédelmi szabályok egy része csak a százezer forintért megvásárolható pályázati dokumentáció üzemeltetési szabályzatából ismerhető meg.
Az LMP szerint rendkívül alacsony a megajánlandó bérleti díj pályázati kiírásban szereplő százezer forintos minimuma. Emellett a pályázat keretében a nyertes „köteles” albérletbe venni a DINPI feltételeként a Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt.-től 4526 m2 területű belterületi ingatlant, amelynek szintén nevetségesen alacsony, 129.159,- Ft a havi bérleti díja lenne.
Ugyanezen kormányrendelet szerint a kormány támogatást adna a terület 170 millió forintos fejlesztésére. Ennek eredményét a leendő üzemeltető élvezheti. Az óriási állami fejlesztés, és a várhatóan nagyon alacsony bérleti díjak és az elérhetetlen dokumentáció igen gyanússá teszik a pályázatot.
A barlangok világnapján fontos emlékeztetni rá, hogy a páratlan természeti értéket képviselő barlangokat védenünk kell, a nem veszélyeztetett barlangokat pedig minél többek számára hozzáférhetővé kell tennünk. A Molnár János-barlang hasznosítási tervei azonban számos kérdést vetnek fel, amelyekre magyarázatot vár az LMP.
Budapest, 2015. június 25.
Sallai R. Benedek,
az Országgyűlés Fenntartható fejlődés bizottságának elnökeUngár Péter,
az LMP II. kerületi önkormányzati képviselője
[kép]