Nem akarom többé hallani a motorok hangját!

Illustration for article titled Nem akarom többé hallani a motorok hangját!

Két futam erejég tartott a türelem a megújuló Forma-1-ben. Hétvégén az amúgy remek Bahreini Nagydíj előtt a Forma-1 csapatai és vezetői megállapodtak, hogy változtatni kell a motorok hangján.

Advertisement

Közben állítólag azt tervezik, hogy magnéziumcsíkokat ragasztanak az autók aljára, hogy szikrázzanak újra. Jó, hogy nem konzervdobozokat kötnek rájuk!

Hosszú, igazán új fejlesztésektől mentes évek után idén végre az új szabályokkal felrázták az autósportok királykategóriáját, a Forma-1-et. Leegyszerűsítve: míg az előző években a aerodinamika, a gumiökonómia és az versenyző tehetsége adta ki a végeredményt, idén újra központi szerepbe került a sport szíve, a motor is. A technikai sportok legszebb időszakának kéne lennie az egyes korszakok hajnalának, erre a versenyzőktől kezdve a nézőkön át egészen a Forma-1 fura uráig, Bernie Ecclestone-ig mindenki ki van akadva, hogy ez már nem az a Forma-1.

Advertisement

Az elmúlt évtizedek Forma-1-ét meghatározó, visító hangú V8-as szívómotorok helyére a sportág történetének legösszetettebb technológiájaként jöttek a hathengeres turbók, amik jóval halkabbak lettek, mint elődjeik. Lényegileg annyi történik, hogy a turbómotor az eddig bódító benzingőz és lenyűgöző hangrobaj képében felszabaduló energiákat most nem engedi ki magából, hanem újrahasznosíta. Ezzel csökkentve a fogyasztást. Az pedig, hogy pár másodperccel egyelőre lassabbak az autók, még nem jelent semmit. Év végére simán meg lehet a tavalyi tempó.

Advertisement

Ennek a technológiának köszönhető amúgy, hogy a Honda is újra beszáll a Forma-1-be, és 2015-től már újra ők adják a motort az első turbókorszakbeli legendás partnerüknek, a McLarennek. Egyszerűen egy olyan technológiáról van szó, aminek több haszna lehet a hétköznapi autókra vonatkozó fejlesztésekben, így többet jelenthet az autógyárak számára, mint drága promóció, vagy még drágább szórakozás. Ennek köszönhetően pedig a Forma-1 is újra releváns sport lehetne. Ehhez képest mi történik?

  • "Rettentő szarul szól" – mondja Sebastian Vettel, akinél még a csapattársa is jobb idén
  • "A környezetbarát éra teljesen abszurd" – dohog Bernie Ecclestone
  • „A nézők nem ezért fizettek" – így Ron Walker, az ausztrál futam perrel fenyegetőző promótere
Advertisement

Hát akkor baszd meg, baszd meg és baszd meg! El lehet menni nyugdíjba, vagy a régi szívómotorokkal, visszavonult világbajnokokkal lehet csinálni egy bőgetős oldtimer vándorcirkuszt, aztán ott az egész autót be lehet vonni magnéziummal. Egészen eddig az volt, hogy a Forma-1-nek meg kell újulnia, mert kicsit lemaradt a saját korától. És amikor ténylegesen elkezdődek mindez, akkor két nem túl izgalmas futam után egyszerűen mindenki vissza akar csinálni mindent.

Ezzel a visszafordulással nem azt érné el a sportág, hogy hirtelen azok is Forma-1-re járnának, akiket eddig nem is érdekelt, hanem egész egyszerűen magába, a saját múltjába fordulna, és tényleg csak régi szép idők lennének, de jelen és jövő nem. A Forma-1-nek olyan sportnak kéne lennie, ahol nem lecsúszott akciósztárok és öreg rockzenészek csajoznak, hanem ahol ott nyüzsög mindenki, aki fontos szereplő az autóiparban, ott kéne lebzseljen a teljes kreatív szakma, a rocklegendák és Avicii-k helyett a Sónar line-upjának kéne sorban állnia azért, hogy a verseny utáni show-n felléphessenek.

Advertisement

És tényleg, legyenek meleg versenyzők, és valamelyik szponzor például igazán betolhatna egy-két nőt fizetősbe középcsapatokhoz. Nyaranta úgy kéne kinéznie a Hungaroringnek is, mintha a bulinegyed vagy a Deák tér vonulna ki megnézni, milyen a csúcstechnológia testközelből. Hogy nyitott, érdeklődő fiatalok nézzék az egyre halkabb, támadó sólyomként suhanó, a karosszéknél is biztonságosabb, szinte már csak fénnyel táplálkozó futurisztikus rakétákat. Ahelyett, hogy kurvázni érkező, sörhasú férfimagazin-előfizetők és ízléstelen menedzserek bámészkodjanak a zajban, ócska sörtől és napszúrástól megszédülve.

Advertisement

Nagyon remélem, hogy a tegnapi, Prost és Senna csatáit idéző, valamint Gutiérrez látványos szaltójáról emlékezetes bahreini nagydíj elcsitítja a kétkedőket, és türelmesebbek lesznek a törvényszerűen sok hibával, akár valóban vitatható elemekkel megújuló Forma-1-gyel. Mert a régin már túl vagyunk.

Fotó/gif: AP Photo/Luca Bruno, f1forme, duck7-motorsports

Vélemény, hozzászólás?