Összejött az 1300 euró. Állampolgári adakozásból csinálják meg azt, amit a kormánynak kellett volna: megnézik, támogatják-e az emberek a vasárnapi boltbezárást.
Balla Péter állampolgár találta ki, hogy gyűjtést indít az Indiegogón, és ha összejön a szükséges 1300 euró, akkor három nagy közvélemény-kutató cégnél megrendeli ugyanazt az egykérdéses kutatást. Miszerint támogatjuk-e a vasárnapi boltbezárást.
Balla most az akcióhoz indított tumblr-en jelentette be, hogy összejött a pénz, vagyis elvileg összejött, amennyit eredetileg kért, de a vártnál nagyobb Paypal-levonás miatt még 100 euróra lesz szüksége, hogy kifizethesse a kutatókat. Mivel az akció február 28-án jár le, ez tutira össze fog jönni.
A fennmaradó pénzt, ha lesz, jótékonykodásra fordítják, és minden befizetőnek lesz szavazati joga abban, hogy ki kapja az összeget.
És hogy miért jó ez az egész? Az akció kitalálója ezt írja az Indiegogón:
Mi a haszna?
Őszintén szólva, közvetlen haszna valószínűleg semmi. Bármi is lesz az eredménye a kutatásnak, nem hiszem, hogy a kormányt ez lépéskényszerbe hozná.
Közvetett haszna annyi, hogy kiderül az emberek véleménye a kérdésben. Az eredmények mindenki számára nyilvánosak és felhasználhatók lesznek.
A sajtó levonhatja a konzekvenciákat, odadörgölheti a kormány orra alá az eredményt, a választópolgár pedig elgondolkozhat azon, hogy vajon kinek az érdekeit képviselik az ilyen döntések.
Emelett egy új, izgalmas módszert találunk épp fel arra, hogy a társadalom kifejezhesse véleményét a kormány intézkedéseiről.
A kapott eredmények reprezentatív mintán, 3 független kutatóintézet által is elvégzett kutatásból származnak majd, így nehezen vitatható, hogy valóban az emberek véleményét tükrözik.