Minden idők legbizarrabb átadóünnepségét tartotta a főpolgármester és Orbán Viktor a négyes metró kelenföldi végállomásán. Sajtó-, Demszky- és metrógyalázással avatták fel a metrót. A nevüket azért belevésették a kőbe, biztos, ami biztos. Egy versenytársuk volt, a baloldali egyesült ellenzék demszkysta elleneseménye.
Minden idők legbizarrabb átadóünnepségét tartotta a főpolgármester és Orbán Viktor a négyes metró kelenföldi végállomásán. Sajtó-, Demszky- és metrógyalázással avatták fel a metrót. A nevüket azért belevésették a kőbe, biztos, ami biztos. Egy versenytársuk volt, a baloldali egyesült ellenzék demszkysta elleneseménye.
Állok a második Orbán-kormány által a nagyobb sajtóeseményekre bevezetett majomszigeten, másik nevén az újságírógettón – ami egy fekete, megemelt, körben fémkorláttal lezárt dobogó, amire mindenkit fölterelnek, megakadályozadó a riporterek munkavégzését -, és egyszerűen nem hiszek a fülemnek. Tarlós István főpolgárnester ugyanis hihetelen tréfát eszelt ki: elhitette mindenkivel, hogy metróavató beszédet fog mondani, de helyette felolvasást tartott Népszabadság-cikkekből.
Igen, Tarlós konkrétan azzal avatta föl a metrót, hogy negyedórán át gyalázta a sajtót, amiért az elmúlt években savanyú, hitetlenkedő cikkek jelentek meg arról, elkészül-e időre a négyes. Legyünk igazságosak, a legelején mintegy öt percben Demszky Gábort is gyalázta, majd a folyamatos köpködés végén a jobboldal Sas Józsefe bedobta azt a poént, hogy "kár, hogy Demszky a metrót politikai eszköznek használta", de ők, mármint a jobboldal "metrópolitizálás helyett metróépítést" folytattak. Ezután jött a Népszabadság-negyedóra.
Már itt robbantak a humorbombák, hiszen minden jelenlévő tudta, hogy az első Orbán-kormány idején négy évre leállították az építkezést.
A helyzet abszurditását csak növeli a látvány.
A négyes kelenföldi megállójában vagyunk, lent a peronon. A mozgólépcső aljában áll a tömött újságírógettó, a peronra begördül egy szerelvény, a két avatóval és a meghívott vendégeikkel, Orbánék kiszállnak, kijönnek a töküres peronra, megállnak középen, szemben a majomszigettel, miközben a vendégek titokzatos okokból nem szállhatnak ki a kocsikból, csak a nyitott ajtókon át figyelhetik a Főnököt. Majd Tarlós elkezdi a vele szemben szorongó sajtótömegnek a sajtót gyalázni.
Orbán Viktor nem alakoskodó ember, Tarlós rettenetesen kínos szövege alatt önfeledten, látványosan beszélget egy jelentős fejméretű fickóval.
A végén Tarlós azt mondja, végül is nagyon szép lett, örüljünk neki, de majdnem odaköp a földre, és jöhet a Főnök.
Orbán szintén gyűlöli a négyes metrót, amit nem leplez egy kicsit sem, és ő is úgy tesz, mintha vagy maga lenne amnéziás, vagy mi vele szemben agysérültek, hiszen azon élcelődik, hogy milyen lassan készült el a négyes vonal.
Nem mintha a kommunisták nem tököltek volna rengeteget, de ő maga konkrétan négy teljes évi állásért felelős. Annyira viccesnek találja ezt, hogy elmond egy nem létező Chuck Norris-viccet is, úgy is, mint Hölgyeim és uraim, nem igaz már, hogy csak Chuck Norris utazott a négyes metrón. Utána arról beszél, hogy ha tetszik nekünk a főváros és a kormány jó viszonya, szavazzunk ennek megfelelően a jövő héten.
Vége a beszédeknek, ekkor jön a következő humoros fordulat. Azért is jött ilyen sok tudósító, mert a meghívóban metrózás is be volt ígérve, végig az egész vonalon, és természetesen minden lap és tévé azt gondolta, hogy Orbánékkal lehet metrókázni. Ők ehelyett gyorsan felavatnak egy padlóba vésett feliratot, ami a metróépítő dicsőségüket hirdeti mindörökké, beszállnak a szerelvényükbe, és elhúznak, a ripotereknek meg előáll egy külön újságíróvagon, ami a gettósítás után nem is logikátlan húzás.
Perceken belül kiderül, hogy a világon nincs olyan, ötvenfősnél nagyobb tömeg, amelyikben ne lenne egy csöcsös csaj és pár japán turista.
Zavarodottan mászkálunk az állomáson, a fotósok jobb híján szinte mind egy óriás mellű csajt fotóznak, akiről megtudom, hogy Mészáros Dóra pornószínésznő, akit állítólag a Velvet hekkelt be ide, hogy kerüljön Orbán közelébe, ahol majd jól lefényképezik. De mivel Orbánék semennyire sem keveredtek a riporterekkel, a miniszterelnök megúszta a műcsöcsörészést. A második legfotózottabb motívum a két japán, de ők erre külön kérik is az embert, odanyújtva a fényképezőgépüket.
A hívők kedvéért mondom, hogy ahogy elment Orbán, vele ment a térerő is.
Maga a metróvégállomás komor, egyszerű és szürke, itt nem adták meg magukat a dizájnmetródivatnak.
Útközben először megtudom, hogy Ács 444 Danit, miután leöntötte a vadiúj Apple laptopját narancslével, egy szervizben levették 50 ezer forintra, azt állítva, hogy ultrahanggal tisztították meg. El kéne menni ultrahangos takarítónőnek óránként 50 ropiért!
A nevetéstól egyenesen a vezetőfülkébe szédülök, ahol az indexes Tenczer riporterrel együtt elbeszélgetünk az álsofőrrel. Ez lehet a világ legjobb melója, hiszen kifejezetten nem is szabad csinálnia semmit. Aki véletlenül nem tudná, az új metró teljesen automatikus vezérlésű, egy évig csak azért lesz benne álvezető, hogy a közönség ne essen pánikba a látványtól. Emberünktől tudtam meg, hogy az egy év leteltével lebontják a vezetőfülkéket, hogy elől-hátul ki lehessen nézni.
Útközben figyelem az állomásokat, a lecsupaszított, szürke funkcionalitás váltakozik a kortárs műveszeti múzeumra hajazó dizájnmegállókkal. Utóbbiaknak praktikus szempontból nincsen semmi értelmük – én azokról a helyekről, ahol jártam, és rohadt jól működött a metró, mint Párizsban, Barcelonában vagy New Yorkban, nem emlékszem szép megállókra. Viszont rohadt sok volt belőlük.
Itt vannak ilyenek, aminek személy szerint örülök. Mert a metró így is, úgy is rohadt sokba került volna, mindenképp kiloptak volna belóle sok milliárdot, amit én is fizetek, és akkor legalább legyen benne valami értelmetlenül szép.
A Gellért és Fővám téri megállók feltétlenül ilyenek, Komoróczky Tamás mozaikborítása pedig mindenképpen a legnagyszabásúbb kortárs képzőművészeti alkotás Budapesten.
A logika mintha az lenne, hogy minél prolibb helyen van a megálló, annál dísztelenebb és szürkébb. Szellemes módszer ez az úgysem tagadható társadalmi különbségek hangsúlyozására. De itt is érzódik a természetes fény hatalma, mert a legszürkébb megálló is vidám hely lesz, ha besüt a nap, amire nincs jobb példa a Bikás parki megálló.
Maguk a metrókocsik kívül és belül is meglepően rosszul néznek ki ahhoz képest, hogy ma már kinézetre az utolsó villamos is olyan, mint egy japán szuperexpressz. Ez a metró olyan a bárhol láthatókhoz képest, mint amikor az ember egy magyarországi sportcipőbolt után bemegy egybe bárhol nyugaton, és megdöbben, hogy ez is Adidas.
Így végigsuhanva minden korábbinál nyilvánvalóbbá válik, mennyire felesleges hülyeség ez a vonal egyébként. A megállók nagy része olyan közel van egymáshoz, hogy mire gyorsulhatnánk, már fékezünk, a Gellért-Fővám távon Ács Dani 23 másodperc alatti időt mér, ami csalóka, mert csak lassítunk a megállókban, nem állunk meg, így a valóságban meglehet ez akár 40 másodperc is. És eleve nagyrészt olyan helyeken járunk, ahol kiváló a felszíni közlekedés is.
Oda-vissza megjárom a nem nagy távot, aztán indulok vissza motorral szerkesztőségbe, a metrómegállóknál lassítva, hogy ellenőrizzem, hány utas vár a déli megnyitásra. A Gellért térnél Molnár Gyula MSZP-s utast pillantom meg, így vészfékezve állok meg, hogy mi folyik itt. Kiderül, hogy a közös baloldali lista demszkysta megemlékezőit a Keletinél Orbán jól megszívatta, mert más kijáraton jött ki, mint várták, és elmenekült előlük. Ezért éppen most vonultak át ide, hogy szimbolikusan átadják a metrót. Nem lehet ekkora mázlim! Rögtön megláttam például életem első, Liberálisok-pólót viselő emberét!
A megnyitó helyett a sajtót gyalázó Tarlós se volt kutya, de a Gy. Németh Erzsébet mögött sorfalat álló ifjúgyurcsányista vezér, Szarvas Koppány Bendegúz méltó válasz erre a baloldaltól. Az ellenzéki ászoknak láthatólag lövésük sincs arról, miket mondtak Orbánék az avatón, mert azzal vádolják az ősellenséget, hogy mindig csak akadályozta a projektet, most meg sütkérezeik a fényében. Pedig a valóságban kis híja volt, hogy a Tábornok oda nem hugyozott mondjuk a peronra a megvetése jeleként.
Horvát "Üvegkupolával Fedjük Be a Városligetet" Csaba előbb bevet egy bon mot-t – Orbán a négyes metrót csak szavakban fúrta -, aztán hangos nevetésre fakaszt engem azzal a szöveggel, hogy a Mesterházy-kormány első dolga lesz, hogy folytassa a négyest Gazdagrét és a Bosnyák tér felé. Én a második Szarvas Koppány Bendegúz-kormányba látom bele ezt a lehetőséget. Megállapítom, hogy Molnár Gyula erős napsütésben úgy néz ki, mint egy gyóntatópap, ámulva hallgatom, hogy szereti most Demszkyt az a Gy. Németh, aki annak idején utálta, mint a poloskát, aztán a fodorista Szabadai Viktor is megmosolytat egy "Orbán Viktor elsó bukását követően" fordulattal, de amikor Erzsébet asszony a szalag átvágása közben kacéran azt mondja, hogy "nem tudsz egyenesen vágni, Gyula?", elmenekülök a helyszínről.
A tanulság? Örüljünk neki, hogy az ügyes magyar politikusok nem az Erzsébet térre építettek körpályán mozgó metrót, ezzel az új vonallal annál egggyel ezért jobban jártunk.