Országos téma lett az utóbbi napokban a régi vesszőparipám, és most a Magyar Közút is szót kért az ügyben. Sőt cselekedni is fog, ha minden igaz.
Országos téma lett az utóbbi napokban a régi vesszőparipám, és most a Magyar Közút is szót kért az ügyben. Sőt cselekedni is fog, ha minden igaz.
A hétvégén valósággal rimánkodtak a különböző szereplők, hogy a vasárnap délután és este a Balaton felől a magyar fővárosba visszainduló autósok legyen szívesek a külső sávot is használni a Székesfehérvár és Budapest közti háromsávos szakaszon, mert az is azért van, hogy haladjanak rajta. És ha használják, akkor minden bizonnyal sokkal kisebb lesz az a nyomorult dugó.
Arról már nem is beszélve, hogy a kreszben is benne van a jobbra tartási kötelezettség.
Ezt évek óta nem értem, hogy miért nem képesek a hülye magyarok azt az elég egyszerű dolgot tudomásul venni, elsajátítani, alkalmazni, hogy nem cammogunk a középső sávban, mert azzal rengeteg autóstársunkat bosszantjuk fel, és összességében is lassítjuk a forgalmat.
Ezt írtam ősszel A 3 legdühítőbb görénység vezetés (azaz közlekedés) közben című művem 1. Amikor az egyetlen háromsávos magyar sztrádaszakaszon 110-zel cammognak a majmok a középső sávban! alcímű részében, és ábrát is készítettem a jelenségről:
Ez a szituáció a fenti ábrán látható. A három sáv azért van Székesfehérvár és Budapest között, hogy aki szeret haladni, az haladjon, aki meg nem siet, vagy nem mer gyorsabban menni, az a külső sávban szerencsétlenkedjen magának. (Meg azért is még, hogy ne legyen annyira brutális a dugó a főváros felé sose, ám ez most mellékes.) Ehelyett mi történik? Az, hogy beállnak a középsőbe, tökörésznek 110-zel, engem meg megüt a guta mögöttük, noha nem száguldozok sose, normális tempót megyek. Értem én, hogy kényelmesebb sávváltás nélkül megúszni azt a 60 kilométert, na de a büdös francba már! Nekem miért muszáj cikkcakkoznom, ha nem lenne muszáj?! És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a kresz szerint is jobbra tartási kötelezettség van. Tehát a cammogás szabálytalan!
Na és most végre úgy néz ki, hogy valamennyire ráfekszenek erre a témára az illetékesek. Ezt a közleményt kaptuk ugyanis az imént a Magyar Közút Kommunikációtól:
A kettőnél több sávos autópályákon is érvényes a jobbra tartás kötelezettsége
A párhuzamos közlekedésre alkalmas, kettőnél több sávos úttesteken, tehát az ilyen adottságokkal rendelkező autópálya szakaszokon is érvényes a jobbra tartás kötelezettsége. A Magyar Közút Nonprofit Zrt. erre tájékoztató táblákkal is felhívja a figyelmet. A kresz szerint olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom rendelkezésére két vagy több forgalmi sáv áll (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest), ott a folyamatos közlekedésre szinte mindig a külső, jobb szélső forgalmi sávot kell igénybe venni.
A Magyar Közút tapasztalatai szerint ahol azonos irányban legalább három forgalmi sávot használhatnak a közlekedők, ott inkább a középső és belső sávot választják, nem sorolnak ki a külső sávba. Ezzel csökkentik az autópálya forgalomáteresztő képességét, valamint balesetveszélyt is okozhatnak. Éppen ezért fektet nagy hangsúlyt a társaság arra, hogy a járművezetők figyelmét a jobbra tartási kötelezettségre irányítsa. Erre a célra a változtatható jelzésképű táblák mellett tájékoztató táblákat is alkalmaz, amelyek kihelyezését a hét folyamán kezdik el a szakemberek az M7-es autópálya főváros felé vezető oldalán Székesfehérvár és Budapest között. A Magyar Közút kéri a járművezetőket, hogy ha éppen nem előznek, akkor vegyék igénybe a külső sávot!
Mondjuk nem hiszem, hogy a tábláktól egyszerre minden megváltozik, de valahol el kell kezdeni. Én egyébként büntetnék, mint a katonatiszt. Rendnek kell lenni a közlekedésben!
Ami reményt ad, az az, hogy például a metróban, a mozgólépcsőn sem voltak hajlandók jobbra tartani a népek évtizedekig, aztán egyszer csak mégis történt velük valami, és immár oly szépen állnak a legtöbben, mint a cövek. Úgyhogy én bízom az M7-es probléma megoldódásában is.