Posztapokaliptikus kastély, életunt személyzet, olajos madarak, vécéből előugró kardszárnyú delfin, menekültekkel teli csónakok, lógyilkos hentes, 5000 százalékos kamatú zsebpénzkölcsönök, és a tökhintójával közúti balesetet szenvedett Hamupipőke, akit a paparazzók fotóznak.
Ilyen attrakciók vannak az angliai Weston-super-Mare-ban megrendezett Dismaland – Komorpark – nevű kiállításon, amit az egyik leghíresebb és legrejtélyesebb grafittis, Banksy hozott össze. Az ő műveiből is van a parkban vagy tíz, de ötven másik művész is kiállított.
A park tele van fogyasztói társadalom ellen szóló üzenetekkel, de a mondanivalóját a szervező is elég jól összefoglalta: it’s a theme park whose big theme is – theme parks should have bigger themes.
A park 36 napon keresztül lesz nyitva, holnap látogathatja először a nagyközönség. Naponta 4000 jegyet adnak el, darabját 3 fontért. Úgy számítják, elég nagy lesz rá a kereslet, amit nem is csodálok: társadalomkritika ide vagy oda, a rompornó, a zombi- és katasztrófafilmek világában az emberek már a világvégét is romantizálták, úgyhogy egy ilyen rohadó vidámpark pont telibe trafálja a közízlését, bár simán lehet, hogy ez volt a cél: irónia, hogy rámutassanak, a fogyasztói társadalom rajong a saját pusztulásáért, a giccs romlása a legnépszerűbb giccs – bár már ez is közhelynek számít, úgyhogy elég is bölcsészkedésből.
Egy biztos, nekem borzasztóan tetszik ez az egész, és nagyon sajnálom, hogy nem lesz lehetőségem meglátogatni. Így ránézésre ezerszer érdekesebbnek tűnik, mint bármelyik vidámpark, ahol voltam.