Nem Hírcsárda, hanem Portfolio.hu: "meteorológiai szolgáltatási díj" címén minden médiaszolgáltatótól – függetlenül attól, hogy az közöl-e időjárásjelentést és fizet-e azért valakinek – az éves hirdetési bevételének fél százalékát szedné be a kormány. A hibbant ötletet a vidékfejlesztési minisztérium vezette elő és a meteorológiai tevékenységről szóló törvénytervezetbe rejtették.
A pénzt az Országos Meteorológiai Szolgálat számlájára kéne befizetni, sőt minden médiacég köteles lenne összesített nyilvántartást vezetni a reklámbevételeiről, amit át kéne adnia ennek az Új Adóhivatalnak.
Igen vicces az indoklás:
A közvélemény pontos és hiteles tájékoztatása elengedhetetlen, hiszen az emberek mindennapi élete, munkája, vagyoni biztonsága, sőt akár az élete is szorosan függ az időjárástól. A meteorológiai változások felismeréséhez, nyomon követéséhez országos mérőhálózatokra, adatfeldolgozó és lokális előrejelző rendszerekre van szükség. Az államnak kötelessége, hogy felvállalja az élet- és vagyonbiztonságot veszélyeztető időjárási folyamatokkal kapcsolatos tevékenységet.
Vagyis az időjárás-előrejelzés irtó fontos dolog, tehát állami feladat (bár az nem derül ki, hogy magáncég miért ne végezhetné), ebből logikusan következik, hogy nem az állam fizeti hanem hasraütéses alapon azok, akik a jelentéseket közzéteszik.
A Portfolio kiszámolta, hogy ha egy médiacég bevételeinek fele jön hirdetésekből és és 10%-os árbevétel-arányos profitot tud felmutatni, akkor ez a lépés kábé 2,5 százalékpontos társaságiadó-emelésnek felel meg. De a tipikus médiacég bevételei ennél nagyobb arányban jönnek hirdetésekből, az internetes cégeké pedig majdnem 100 százalékban, profitjuk meg nem nagyon van, így a valós helyzet még sokkal durvább lenne.
Ez annyira irreális, hogy szép lassan próbálom elismételni. A kormány egyszer csak azt mondja, hogy egy teljesen átlagos iparágat erővel államosítani kell, mert a szolgáltatás annyira fontos, hogy az csak na, és az Új Szocialista Magyarországon ilyen fontos dolog egyszerűen nem lehet magánkézben. Az államosítás költségekkel jár, mire a kormány azt mondja, hogy mivel tipikus állami feladatról van szó, a cechet fizesse a magánszektor. Méghozzá úgy, hogy teljesen véletlenszerűen kiválasztják a magángazdaság egy szeletét, és rámutatnak, hogy tessék, fizessenek ők! Az egész dolog olyan, mintha Kerényi Imre és Fekete György együtt találták volna ki egy kezelési szünetben, de próbáljuk meg a játék kedvéért komolyan venni. Ha már ez a modell, akkor miért pont a médiacégek fizessenek, és miért ne azok, akik konkrét üzleti hasznot húznak a jelentésekből, mondjuk az agrárcégek vagy a fesztiválszervezők? Vagy a turisztikai vállakozások. Vagy a szabadban kúrók.
Megnéztem, hogy ha minden a minisztérium tervei szerint alakulna, mennyi pénzt kapna az OMSZ jövőre ebből a forrásból. Idei, mármint 2012-es összesített adat még éppen nincs, ezért a Magyar Reklámszövetség 2011-es becslésével számoltam, miszerint 171,7 milliárd forint volt a hazai médiapiac teljes hirdetési bevétele. Ennek a fél százaléka 858,5 millió forint.
Az esztelen javaslatból az látszik, hogy a Nemzeti Szocialista Együttműködés Rendszerének kormánya teljesen elszakadt a magyar valóságtól, magyarán fogalmuk sincs, mi történik körülöttük. A magyar médiapiac öt éve a rendszerváltás óta nem látott válságba zuhant. Nem arról van szó, hogy kicsit vagy nagyon szarul megy, hanem arról, hogy a lapok, tévék, szerkesztőségek túlnyomó részét, tényleg egészen kevés kivétellel, a konkrét megszünés veszélye fenyegeti. Feleződnek a létszámok és a fizetések, a korábbi nagymenők is veszteségesek. Túl azon, hogy különadót kivetni kaptalizmus és fejlődésellenes, növekedésgátló, überkommunista dolog, pont a médiaszektorra rámenni olyan, mintha mondjuk az építőipart akarnák kizsigerelni. És ezt nem személyes nyavalygásból mondom, mert a Cink.hu-n nincsenek, és feltehetőleg sosem lesznek hirdetések. De ekkora hülyeséget még a fideszes tervgazdálkodás eddigi évei alatt is ritkán lehetett hallani.
(Update: A poszt lényegét ugyan nem érinti, de a különadó összegének becslésekor, bár 2011-et írtam, igazából a 2010-es év adatával számoltam, ekkor volt a magyar médiapiac teljes, becsült reklámbevétele 171,7 milliárd forint. 2011-ben már csak 151,474 milliárd volt a reklámköltés, aminek az elképzelt időjárásadója 757,37 forint lenne. A figyelmeztetésért és a kreatívos linkért köszönet Bátorfy Attila kollégának!)