YouTube-múzeum a rendszerváltás körüli barkácsszinkronokból

Isten mentsen attól, hogy egy György Péterbe oltott sirámot írjak ide, ha már oda jutottunk a popkultúrában, hogy annyi mindent fetisizálunk a nyolcvanas évekből a dekortól kezdve a zenén át az öltözködésig, akkor jobban oda kellene figyelni arra, hogy archiváljunk olyasmiket is, amik egyszeriek, reprodukálhatatlanok,

Illustration for article titled YouTube-múzeum a rendszerváltás körüli barkácsszinkronokból

Isten mentsen attól, hogy egy György Péterbe oltott sirámot írjak ide, ha már oda jutottunk a popkultúrában, hogy annyi mindent fetisizálunk a nyolcvanas évekből a dekortól kezdve a zenén át az öltözködésig, akkor jobban oda kellene figyelni arra, hogy archiváljunk olyasmiket is, amik egyszeriek, reprodukálhatatlanok, mégis többet mondanak a korszak popkultúrájáról mint mondjuk egy Communards-kitűző.

Advertisement

Ilyenek azok a töménytelen mennyiségben előállított, félillegális barkácsolt VHS-szinkronok is, amik az ország jelentős részének a filmes műveltségét formálták a nyolcvanas-kilencvenes években. És ezek azok, amikből a blackdevilangler nevű magyar YouTube-felhasználó elkezdett a saját gyűjteményéből fontos részleteket kitenni.

A kalózszinkronok megítélése körülbelül olyan, mint egy napiszaros videóé – vicces, körbe lehet adogatni, azt mondják benne, hogy ártú ditua, mindenki lájkolja, aztán meg jön helyette a következő trambulinos hanyattesés. Közben pedig ugyanannyira múlandóak, mint egy kazettán körbeadott Neurotic-demó. Csak míg azoknak a gyűjtésére ott volt a ma már sajnos nem frissülő Ultra Rock Agency, a VHS-szalagokat mintha mindenki hagyná a francba.

blackdevilangler, aki egyébként Viktor, még gyerekkorában látott egy csomó ilyen filmet  és nem hagyta, hogy a szülei rávegyenek valamit a TDK-kazettákra. És jó érzékkel, vagyis inkább egy képernyőre irányított kamerával, sikerült legalább valamit megőrizni abból, amit apáink néztek a haverjaikkal a tévé előtt.

Advertisement

Viktor gyűjteményéből az a legszembetűnőbb, hogy olyan filmek is vannak közöttük, mint a a Veszett vagy a Paraziták, két korai David Cronenberg-horror, de olyanok is, amik meghatározták azt, amit ma VHS-korszaknak hívunk: Chuck Norris, Arnold Schwarzenegger, Forró rágógumi 3, a Halál ezer arca. Aztán olyanok, amikre ma már kutya sem emlékszik, mint például A legjobb védekezés című 1984-es Dudley Moore-film, aminek az egészen életvidám narrátoros szinkronja Viktor szerint pont szembemegy azzal a monotonsággal, amit mindenki ezekről a hangalámondásokról gondol.

Még ha a Vaterán lehet is néha eredeti VICO VHS-kazettákat venni, ezeket a kalózváltozatotak nehéz felhajtani. Viktor 5 hónapja kezdte, a legutóbbi videót, a Csak kétszer élsz című Bond-film részletét pár órája tette ki. De azt mondta, hogy nem biztos, folytatni fogja, mert macerás felvenni és nehéz jó részeket találni a filmekben. Pedig kevés jobb dolog van ezeknél a videóknál, amik érdekesebb lenyomatai lehetnek a rendszerváltás előtti és utáni tömegkultúrának. Valaki hozza őt össze a Delíria bloggal és egy kultúrminiszterrel és legyen ez a Műcsarnokban kiállítva.

Vélemény, hozzászólás?