Hetek óta fontolgatom, hogy írok egy lírait erről, itt az ideje, mert kijött egy fontos hír.
Hetek óta fontolgatom, hogy írok egy lírait erről, itt az ideje, mert kijött egy fontos hír.
Az van, hogy a nyolcvanas évek második fele óta összefonódik a sorsunk, az enyém és szentendrei HÉV-é. Pontosabban, egy kicsit hamarabb kezdődött, Cseh Tamás-dalokkal. Egyrészt volt Bea, aki Pomáz és Pest között ingázik, az Antoine és Desiré c. lemezen, másrészt a Batthyány tér blues, amit hamarabb hallottam Földes Hobo László előadásában, és csak később az Utóiraton.
Aztán sok minden történt. A feleségem egyes rokonai Pomázon laktak, HÉV-vel kellett kimenni hozzájuk. Amikor 1991-ben Budapestre költöztünk, a kaszásdűlői lakótelepen vártuk a jobb időket eleinte, HÉV-vel közlekedtünk, akkor még Köles utcának hívták a megállót. 1993 és 1995 között a Pók utcai lakótelepen béreltünk másfél szobát, a Váci Mihály téren, megint adta magát ez a közlekedési eszköz. 2007 óta újfent arrafelé lakunk, és most, hogy a belvárosi parkolási nehézségek miatt tíz év pauza után bérletet vettem, HÉV-ezek, mint a pinty.
Mintha visszaforgatta volna magát az idő kereke. Újra fiatalnak érzem magam. Kicsit. Továbbá tudatosodott bennem: a szentendrei HÉV Magyarország és Budapest egyik meghatározó része, már úgy értem, számomra. Vele kezdődött minden, és itt van még mindig. Nem nagyon változik. Különös dolog ez, a 3-as metró szovjet kocsijain sokkal jobban látszik, ahogy múlik az idő. Rohadnak, kopottak, rozsdásak, esnek szét. A HÉV-kocsik ezzel szemben mintha ugyanolyan szépen lennének zöld-fehérek, mint annak idején.
A múlt lehelete, igaz, ott szaglik bennük, de mégsem olyan ellenszenvesen, mint a postahivatalokban vagy az orvosi várókban. Hanem úgy, mintha régen minden jó lett volna. Mintha a HÉV olyan lenne, ami úgy van jól, ahogy van, és ezért soha-soha nem is lesz másmilyen.
Viszont mégis másmilyen lesz egyszer. Az a mai MTI-hír ugyanis a következő.
Kísérleti jelleggel felújít a Budapesti Közlekedési Központ és a BKV három HÉV-kocsit, hogy tapasztalatot gyűjtsenek és ezek felhasználásával alakítsák ki a végleges terveket. A BKK honlapján olvasható közlés szerint a felújítás az év második felében kezdődik és a három kocsiból álló vonat még az idén forgalomba is állhat.
Mint írták, a HÉV motorvonatok utastere sem kialakításában, sem látványában nem felel meg a mai kor elvárásainak, az ülések kényelmetlenek, a járművek szellőzése nem megfelelő, a belső kialakítás az 1970-es évek stílusjegyeit hordozza, az utastájékoztatás elégtelen. A szerelvények cseréjét viszont 2020-ig nem tudják megoldani, az előkészítés alatt álló projektek is a gödöllői (8-as) és csömöri (9-es) HÉV-et érintik, így szentendrei (5-ös) vonalon napi 87 ezer utast kiszolgáló vonatok komfortszintjének javítása elengedhetetlen – írták.
A tesztprogramban felújítják a járművek belső terét és fűtésrendszerét, új, ergonomikus ülések kerülnek a vonatokba, új utastájékoztató kijelzőket szerelnek be, illetve a vonatokon lesz wi-fi hálózat és laptopok, telefonok számára hálózati csatlakozó. A munkákat a BKV járműjavító műhelye, a VJSZ Kft végzi.
Na hát ezzel ér majd véget a XX. század. Líra ide vagy oda, nagyon nem fog hiányozni.