Már mindent tudunk arról, hogyan maradt el a dunakeszi vonatkatasztrófa

Illustration for article titled Már mindent tudunk arról, hogyan maradt el a dunakeszi vonatkatasztrófa

38,2 méterre állt meg egymástól két vonat a dunakeszi állomás 8-as vágányán. A hírről szombaton számoltak be az újságok egymás után, már akkor kiderült, hogy az egyik vasparipa meghaladta a piros jelzést. Most itt a komplett magyarázat a MÁV-tól az MTI-ben.

A Máv Zrt. vasútbiztonsági vezetője szerint nagy valószínűséggel emberi hiba okozta a Dunakeszinél történteket. Szombaton két vonat ugyanazon a vágányon egymással szemben haladt, és alig 40 méterre állt meg egymástól.

Kertész Ottó a Kossuth rádió 180 perc című hétfő reggeli műsorában elmondta: a veszélyhelyzetet az okozta, hogy a megálljt parancsoló jelzőt nem vette figyelembe a Vác felől érkező vonat mozdonyvezetője, és így a 8. vágányon Budapest felől érkező személyvonattal szembehaladt, mivel annak a vonatnak állították be a váltókat.

Azzal kapcsolatban, hogy a Budapest felől érkező személyvonatot nem az eredetileg tervezett 3-4. vágányra fogadta Dunakeszi, hanem a 8. vágányra, azt közölte: ebben az esetben az állomás forgalmi szolgálattevője hibázott. A esetről a héten hallgatják meg a mozdonyvezetőt és a forgalmi szolgálattevőt – mondta Kertész Ottó.

A Közlekedésbiztonsági Szervezet kommunikációs vezetője, Bajkó Erika vasárnap azt közölte az MTI-vel, hogy megfelelően működött a vasúti biztosítóberendezés és az úgynevezett vonatbefolyásoló rendszer szombaton Dunakeszinél.

"Az eddigi információk szerint Dunakeszi állomás, eddig tisztázatlan okból, az eredetileg tervezett 3–4. vágány helyett a 8. vágányra fogadta a Budapest felől érkező személyszállító motorvonatot, amely a biztosítóberendezés korábban már ismert hibája miatt óránkénti 15 kilométeres sebességnél kisebb sebességgel haladt be az állomásra" – közölte akkor.

Hozzátette: a másik, Vác felől érkező vonatnak a bejárati jelzőnél kellett volna várakoznia, amíg a motorvonat elhagyja az állomást. A vonat azonban túlment a számára tilos jelzést mutató vörös jelzőn, "felvágta", vagyis átállította az első váltót, majd kitérő állású váltón haladt keresztül, így ugyancsak a 8. vágányra terelődött.

"A vonatbefolyásoló berendezés – észlelve, hogy a vonat meghaladta a vörös jelzést – megkezdte a vonat vészfékezését. Eközben a motorvonat vezetője is észlelte a szembejövő vonatot, és ő is megállította a saját vonatát, így a két vonat egymástól 38,2 méterre állt meg" – mondta vasárnap Bajkó Erika.

Advertisement

A világ sok minden egyéb dolgához hasonlóan azt sem tudtam, hogy van olyan, hogy vonatbefolyásoló berendezés. Mennyi elmés szerkezet segít bennünket abban, hogy ne haljunk meg soron kívül! Megjegyzem, hosszú évek után a múlt héten ismét vonatkoztam, és hol? Hát a Budapest–Vác vonalon! Zónázó vonat lévén megállás nélkül robogtunk át Dunakeszin, mint kés a vajon, és akkor még semmi gyanúsat nem vettem észre!

Fotó: Lakatos Péter/MTI

Vélemény, hozzászólás?