Miért ne éleszthetném fel máris a nap közleménye rovatot? Egyrészt nem gondoltam volna, hogy pont egy ilyen nyári szombaton szembejön egy ennyire tökéletes cím, másrészt magam is nagy barátja vagyok a kötött pályás közlekedésnek. Egészen parányi gyermek korom óta.
A közlemény szövege:
A … szerint a társadalmi, gazdaság, és környezeti problémák leküzdéséhez alapvető lenne az egységes rendszerben működő, jobb szolgáltatást nyújtó, gazdaságosabban működtetett közösségi közlekedés, a teherszállításban pedig a közutak használatának csökkentése.
Egy fenntartható közlekedési rendszerben a vasútnak a mainál lényegesen nagyobb szerepet kell kapnia. Ezért is elfogadhatatlan az ágazat hosszú ideje tartó leépülése, amely a mostani kormány alatt sem állt meg. Akadnak jó fejlesztési elképzelések és helyes lépések is, de összességében folytatódik a szolgáltatási színvonal romlása, a vasúti teherszállítás piacvesztése. A vasúti ágazat dolgozói alulfizetettek, a szakmát nem vonják be kellően a döntések előkészítésébe.
A … egységesen szabályozott közlekedési rendszer kialakítását sürgeti, ugyanakkor fontos, hogy a vasúti dolgozók kapják meg azokat a kedvezményeket, amelyek legalább mérsékelhetik az alacsony bérekből eredő feszültségeket.
Elfogadhatatlan, hogy munkavállalók elveszítsék szerzett jogaikat, kedvezményeiket. Felszólítjuk a kormányt, hogy egyezzen meg a szakszervezetekkel a jogos sérelmek rendezéséről. A jogszabályokban biztosítani kell a lehetőséget, hogy a közlekedési szakszervezetek, továbbá a szakmai szervezetek megkerülhetetlenek legyenek a dolgozókat érintő döntések során, valamint az ágazatot érintő stratégiaalkotásban.
Na de melyik ellenzéki párttól jött szerintetek így in medias res?
Itt szeretném megjegyezni, hogy tegnap például vonattal jöttem haza Innsbruckból – szerdán szintén vonattal mentem oda –, és nagyon klassz volt. Egy dologra azonban figyelni kell, a nem túl jó 13-as és a kifejezetten pocsék 14-es évjáratnak köszönhetően nem valami nagy szám mostanában a kremsi Grüner Veltliner, pedig mindig isteni szokott lenni. Igaz, továbbra is csak 3 euró 30 cent, vagyis messze arányosabb ár/érték vonalon, mint akár a kávé vagy a tea.
Vannak egyébként szakaszok, ahol 230 km/h-val megy a Railjet – nyilván nem Magyarországon –, holott én eddig azt hittem, hogy kétszázas a maximum. Hiába, gyorsul a világ!