Isztambulban darabáron és méterre vetítve is majdnem pont ugyanannyiba kerültek a vadonatúj automata metrókocsik, amennyiért Budapest fel akarja újíttatni a 3-as metró ócskavasállapotba került orosz szerelvényeit.
Párizsban pedig egyenesen olcsóbb volt – mind abszolút értékben, mind méterre vetítve – a legutóbbi, 45 darabos beszerzés, mint amennyiből újra akarjuk futóztatni a leharcolt kocsikat.
Ez a Figyelő által frissen összeállított táblázatból derül ki. A lap azért gyűjtötte össze európai és más világvárosok utóbbi években történt metrókocsi-beszerzéseinek árait, mert igazából senki sem érti, miért ragaszkodik a kormány ahhoz, hogy a régi orosz szerelvényeket újítsák fel.
A lap azért is érdeklődött a konkrét számok iránt, mert Tarlós István a fővárosi közgyűlésben “hülyeségnek” nevezte, hogy az új kocsik beszerzése alig lenne drágább a felújításnál, Takács Péter BKV-vezérhelyettes meg azt állította, a felújítás 60 milliárd forintjához képest az új kocsik minimum 90-92 milliárdba kerülnének.
Párizsban a budapesti 37-nél 8-cal több, de azoknál rövidebb, 120 helyett 100 méteres szerelvényt vettek 57 milliárd forintnak megfelelő euróért.
Tarlós az ügyben egyébként nincs igazi döntési helyzetben. Ahhoz ugyanis, hogy új szerelvényeket vegyen Budapest, uniós támogatás kéne, amihez viszont elengedhetetlen a kormánydöntés. Ezt nem kapta meg a főváros, a kormány ugyanis felújítást akar. Nem érteni, miért, és egyelőre nincs erősebb elmélet annál, mint hogy beígérték a felújítást az oroszoknak.