Élő közvetítésében Szily László is beszámolt a négyes metrót átadó Tarlós elképesztő, savanyú kisstílűségéről, de érdemes elolvasni a teljes szöveget.
A teljes szöveg azon a szórólapon olvasható, amit a hétvégén osztogattak a metrót kipróbáló utasoknak. Jól sejtettem, a szerkesztőségben senki nem olvasta végig. Persze ki olvasna el egy metrótérkép hátoldalán egy egész oldal kisbetűs szöveget, ami mellett egy politikus feje van? Szilynek a kezébe nyomtam, azt mondta, a beszéd nagyrészt erre alapult, és élőben még ennél is borzasztóbb volt.
Érdemes elolvasni az utolsó mondatig, mert ilyen pitiáner, nevetséges, sértődött, irigy szöveget utoljára akkor láttam, amikor pár éve elmentem a jogsimért, és megdöbbenve konstatáltam, hogy a nemzeti együttműködés nyilatkozata egyáltalán nem internetes vicc, hanem egy igazi dokumentum, ami ki van rakva a közhivatalokba.
Ez a pitiáner fasz vezeti Budapestet:
Tisztelt Utazóközönség!
Sziszifuszi előkészületeket, majd komoly erőfeszítéseket követően megvalósult Magyarország utóbbi évtizedeinek legnagyobb beruházása, befejeződött Budapest negyedik metróvonalának építése.
A létesítményt birtokukba vehetik az utasok.
Kezdetben, az üzemelés első hónapjaiban elvileg előfordulhatnak még kisebb kényelmetlenségek, zavarok, ezek azonban az ilyen bonyolult rendszerek gyermekbetegségeinek nevezhetők világszerte.
Már az 1970-es években felvetődött az újabb fővárosi, felszín alatti kötöttpályás közlekedési vonal építésének gondolata. Más kérdés, hogy az ötlet és a megvalósulás között eltelt évtizedek megválaszolatlan kérdéseket is maguk mögött hagytak.
A most átadott 4-es metró mindenáron való megépítésének dr. Demszky Gábor korábbi főpolgármester szinte a megszállottjává vált. Szerencsésebb lett volna ugyan, ha regnálása idején hangsúlyosabban műszaki-gazdasági, és kevésbé politikai-kommunikációs kérdésként kezelték volna az ügyet, de ez már a múlt. Ahogy talán annak részletei is elhalványulnak egyszer, hogy a 2010-ben hivatalba lépett új városvezetésnek milyen embert próbáló harcot kellett folytatnia, hogy a félkész állapotban itthagyott metró korábban kötött szerződéseit korrigálja, gyakorlatilag megmentse és befejezze a projektet. A 2005–2006-ban kötött nemzetközi szerződések 2010-re már nem engedték meg a beruházás folytatásának mérlegelését.
A szerződések újratárgyalásával tízmilliárdokat szereztünk vissza a városnak, és metrópolitizálás helyett metróépítést folytattunk. Korábban, 2002 és 2010 között szinte évente tolták ki újabb esztendővel az átadás tervezett határidejét. Mi egyetlen dátumot, 2014 tavaszát tűztük ki az átadásra, és ezt a jelenlegi kormány következetes támogatásával tartani is tudtuk.
Fogalmazzunk így: Demszky Gábor és munkatársai a Medgyessy-kormány idején elkezdték, mi pedig az Orbán-kormány idején és segítségével – nem kis munka árán – befejeztük a sok viszontagságot megélt gigaberuházást.
Maradjon meg így az utókor számára.
Szeretnék köszönetet mondani a Kormánynak, a jelen ciklusban megújult lebonyolító és mérnökgárdának, a Fővárosi Önkormányzat cégeinek, a Fővárosi Kormányhivatalnak és más kormányszerveknek, a közreműködő hatóságoknak, kiemelten a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, a kivitelezésben részt vevő nemzetközi és magyar cégeknek, termelésirányítóknak, munkásoknak áldozatos munkájukért. Jó utat, sok örömöt, minél kevesebb bosszúságot, de mindenekelőtt balesetmentes közlekedést kívánok a 4-es metrón!
Így adja át egy béta pluszos világváros vezetője városának legújabb, értelmetlen, de gyönyörű és dekadens középületét, amihez fogható szépség a városában nyolcvan éve nem épült.
Gif: Vincze Miklós