Mérésügy
“Minden titok mögött újabb titkok vannak”/Ménesi Gábor/.
Azt tudtátok-eddig fogalmam sem volt róla-,hogy az amerikai vonatok nyomtávja (a sínek közötti távolság) 143,5 cm azaz 4 láb és 8,5 inch.Vajon miért ez a pontos távolság?Hogyan alakult ki,mi lehet az eredete?Az ok kézenfekvő!Az egyezés oka az,hogy az amerikai vasutakat az Angliából érkező bevándorlók kezdték építeni az Újvilágban,így az amerikai nyomtáv milliméterre megegyezik az Angliában évszázadok óta alkalmazottal.
Ezután nyilván az a kérdés vetődik fel,hogyan alakult ki Angliában a 143,5 centiméteres nyomtáv?Angliában az első vonatok tervezésénél a korábban használatos lovaskocsik és hintók kerekeinek távolságát vették figyelembe,de az azoknál alkalmazott nyomtáv,miért volt 143,5 cm? Erre a kérdésre a válaszért messzebbre kell nyúlni.Az angliai kőutakon lévő két kerékvájat távolsága már jóval korábban kialakult.Ezeket a vájatok az ókori rómaiak ottléte során keletkeztek és az első római kocsik és harci szekerek vájták ki.Ezeknek a járműveknél a kerék távolságát,szinte egy ókori szabvány szerint határozták meg a 143,4 centiméterben.Az alkalmazott etalon az a szélesség volt,amelyet megadott a római kocsikat húzó,egymás mellett kényelmesen elférő két ló fara.
Most érkeztünk meg Ben Hur és a rakétakorszak találkozásához. Az amerikai Thiokol gyártmányú Solid Rocket Boosters-SRB-rakéták hajtják fel az űrbe az űrhajókat.
A gyárnak,a rakéták keresztmetszeteinek méretezése során figyelembe kellett venni a kilövő állomás felé vezető vasút vonalak alagútjainak keresztmetszetét.Tekintettel arra,hogy az alagutak méretezésénél,az amerikai vasútvonalaknál bevezetett 143,5 centiméteres nyomsáv volt a mértékadó az ennek alapján épített keskeny alagutak korlátot szabtak a rakéták átmérőjének kialakításában.Most érkeztünk meg a végső következtetés levonásához:
A legkorszerűbb hordozórakéták méreteit a római lovak segge határozza meg.
Itt a vége,fuss el véle.
/Ismeretlen szerzőtől,aktualizálva/.