Nincs hatásosabb reklám a próbafülkében készült szexvideónál

A japán Uniqlo cég egyik pekingi áruházában készült szexvideó a múlt hónapban alapos fejtörést okozott a kínai cenzoroknak. A cég tulajdonosa – mellesleg Japán leggazdagabb embere – tagadja, hogy közük volna a nagy karriert befutó “gusztustalan” videóhoz.

Illustration for article titled Nincs hatásosabb reklám a próbafülkében készült szexvideónál

A japán Uniqlo cég egyik pekingi áruházában készült szexvideó a múlt hónapban alapos fejtörést okozott a kínai cenzoroknak. A cég tulajdonosa – mellesleg Japán leggazdagabb embere – tagadja, hogy közük volna a nagy karriert befutó “gusztustalan” videóhoz.

Advertisement

Az internetre július 14-én kikerült videón egy kínai pár kefél egy percen keresztül a Uniqlo próbafülkéjében, miközben a háttérben hallani, ahogy a hangosanbeszélő üdvözli a vásárlókat az üzletben. A mobiltelefonnal készített videót rövid idő alatt milliók látták és osztották meg Kínában, a WeChat nevű csetszolgáltatás és a kínai Twitter, a Weibo jóvoltából. Az általában éber kínai cenzúra csak későn kapott észbe, és miután jól leteremtették a szolgáltatókat, a videót azóta már jóval nehezebb megtalálni a szigorúan őrzött kínai interneten.

De addigra már rengetegen látták, a pekingi fiatalok napokig az előtt a bizonyos áruház előtt lőttek szelfiket magukról, élelmes vállalkozók az esettel foglalkozó pólókat kezdtek gyártani, miközben a kínai internetet felügyelő hatóságok a szocialista értékekről beszéltek, és arról, hogy a felhasználók mennyire fel vannak háborodva az illetlen tartalom miatt.

Advertisement

Illustration for article titled Nincs hatásosabb reklám a próbafülkében készült szexvideónál

A kínai hatóságok még annak a lehetőségét is megpendítették, hogy maga a Uniqlo rendelte meg az ügyes gerillamarketinget, de a cég kimért hangú közleményben utasította vissza a vádakat: “Szeretnénk emlékeztetni a vásárlóközönséget, hogy tartsák tiszteletben a közerkölcsöket, és a próbafülkéket a rendeltetésüknek megfelelően használják” – írták egyebek között.

Advertisement

A rendőrség négy embert tartóztatott le a videó ügyében, köztük az azt készítő párt, illetve vádat emeltek a videót az internetre feltöltő 19 éves fiú ellen.

Most végre megszólalt az ügyben Janai Tadasi, a Uniqlo tulajdonosa is: a 66 éves üzletember a Wall Street Journalnek nyilatkozva azt mondta, az egész ügy puszta említésétől rosszul lesz, és gusztustalannak tartja a videót, noha tény, hogy a cég kínai forgalmát alaposan fellendítette. Janai azonban erről nem beszélt, csak arról, hogy továbbra is bővíteni terveznek Kínában, ahol jelenleg 370 üzlete van a Uniqlónak, de háromezret szeretnének.

Advertisement

A hétköznapi alapruhákat gyártó Uniqlo hatalmas sikertörténet: az első üzlet 1984-ben nyílt Hirosimában, és a Gap vetélytársaként olcsó, de jó minőségű, minimalista ruhákkal jelent meg a piacon, és 15 év alatt már 300 üzlet működött Japánban. A következő évtizedben a Uniqlo külföldön is terjeszkedni kezdett, mára több európai országban több bolttal is jelen vannak.

Illustration for article titled Nincs hatásosabb reklám a próbafülkében készült szexvideónál

Advertisement

Nálunk sajnos még nem, pedig a Uniqlo elég komoly vetélytársa a H&M és a Zara fémjelezte “fast fashion” cégeknek, különbség viszont, hogy utóbbiakkal ellentétben a Uniqlo jóval kevesebb kollekciót tart a polcain, de jóval hosszabb ideig. Egy Uniqlo-bolt egyébként tök jól is néz ki, ötletesen rendezik el az amúgy is színpompás kollekciókat.

A netes marketinget is jól használó cég olyan sikeres lett, hogy Janai Tadashi mára Japán leggazdagabb embere, és tavaly januárban a Bloomberg a 35. helyre rakta a világ leggazdagabb emberei listáján is. Most viszont a szakértők szerint a cég a kínai botrány merev és humortalan kezelésével elszalasztott egy lehetőséget arra, hogy még jobban profitáljon az ügyből.

Advertisement

(via Guardian)

A második kép: AP Images

Vélemény, hozzászólás?